måndag 16 maj 2011

Fläskkotletter i ugn med svamp, grönsaker och ajvar relish


I helgen var det min tur att bjuda på middagsmat på landet. Det blev en variant av fläskkotletter i ugn som jag
gjorde för inte så länge sedan. Så börja här med grundreceptet.

Det jag gjorde annorlunda nu var att jag smaksatte grädde och philadelphiaost med ett par matskedar ajvar relish (paprika- och aubergineröra). Därtill lade jag till just aubergine i bitar till grönsaksröran. Och så hoppade jag över att försteka köttet. Jag lade det direkt i botten av en smord långpanna. Kryddade med salt, peppar och chili explosion. På med alla grönsaker skurna i bitar och snabbt frästa i förväg. Överst grädde, philadelphiaost och ajvar relish innan allt skjutsades in i ugnen på 225 grader i ungefär 45 minuter.

Det blev gott men jag föredrar faktiskt varianten utan ajvar relish som jag gjorde förra gången. Ibland behöver man inte ändra på ett recept :-)

Grönsakerna skärs i bitar och sedan fräser jag dem snabbt i lite fett. Aubergineskivorna saltar jag tills de börjar "svettas" för att dra ur lite av beskan. Innan jag tärnar och steker auberginen torkar jag av vätskan med lite papper.

Jag använde nio fläskkotletter då vi var fler runt bordet och visst behov / önskemål om matlåda alltid finns... Därför ökade jag på mängden philadelphiaost och grädde. För ungefär fyra portioner, se grundreceptet.


Även den här gången blev det ris till och så gjorde jag en väldigt enkel tomat- och gurksallad. Jag plockade med mig den lite grönstrimmiga sorten tomater som jag klyftade och blandade med bitar av färsk gurka. Gott, enkelt och fräscht!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar