tisdag 21 juni 2011

Färsbiffar i tomatsås med potatiskaka, enkel lösning i frånvaro av matlagarlusta


Tack och lov för resurser i frysen när inspirationen tryter! Vet inte om det var vädret som sänkte mig men jag blev helt slut på eftermiddagen och hade ingen som helst lust att engagera mig i matlagning idag. Det blir så ibland. Då blev det färsbiffar från frysen med tomatsås som blev över i förra veckan. Till det fixade jag varsin potatiskaka och det smakade jättebra ihop.

Färsbiffarna från förra veckan, gremolatabiffar med squash och citron i tomatsås, tinades och biffarna värmdes i den puttrande tomatsåsen. Under tiden gjorde jag potatiskaka.

Till två stora potatiskakor
4 bakpotatisar eller 6 vanliga fasta potatisar (ej färskpotatis)
Flytande smör/rapsolja eller annat fett att steka potatisen i
Salt och svartpeppar

Gör så här:
  1. Skala potatisen och riv den på järnets grova sida.
  2. Hetta upp en stor stekpanna.
  3. Krama vätskan ur den rivna potatisen, i omgångar så mycket som får plats i nävarna. Eller lägg all riven potatis på en handduk och vira in den hårdare och hårdare tills vätskan pressats ut genom handduken.
  4. Lägg hälften av den rivna potatisen i stekpannan. Krydda med salt och svartpeppar, vänd runt. Platta till och fördela potatisen jämnt i hela pannan. Stek några minuter och vänd sedan med hjälp av en tallrik. Vänd ner potatiskakan igen och stek på andra sidan.
  5. När första potatiskakan är klar, ställ in den i ugnen på ca 100 graders värme för att hålla den varm tills den andra är klar. Upprepa proceduren med andra hälften av potatisrivet.
  6. Servera till färsbiffar eller bacon, ägg och stekta tomater till en riktigt maffig brunch!


Lite körsbärstomater till är aldrig fel! Så blev vi mätta idag också :-)



2 kommentarer:

  1. Tack för en jättefin och inspirerande Blogg som jag hittade av en slump på nätet. Lägger även en länk hit från min sida.
    Glad Midsommar Önskas!
    //Andy.

    SvaraRadera
  2. Tack Andy! Vad roligt att du hittat hit. Nu är det dags att fylla på med midsommarrecept så här "dagen efter". Lagom syssla i horisontalläge :-) Hoppas du fick en fin midsommar!

    //Lotta

    SvaraRadera