onsdag 29 juni 2011

Pastapesto Swedish style med grillad kyckling, sparris, körsbärstomater och halloumi


Alltså jag skojar inte, det här är bland det godaste jag har ätit! Pesto, pesto i all ära. Med pinjenötter, vitlök, parmesan, basilika och olivolja. Men! Det finns många möjligheter att variera denna nötröra. Personligen har jag härmed gjort den första bekantskapen utanför de italienska ramarna.

Jag har gjort pesto på mandel, prästost, basilika och solrosolja. Mest svenskt men fortfarande lite italienskt med basilikan. Jisses vad gott det blev. Jag blandade peston med nykokt varm pasta som sedan fick svalna. Pestopastan blandades sedan med fräst grön sparris och körsbärstomater i lagom stora bitar.

Jag serverade denna pastasallad får jag väl kalla det med grillad kyckling och nystekta halloumiskivor. Så gott så jag nästan baxnade. Redan när jag smakade av bara pastan med peston... Det var lite meckigt att få till peston med stavmixer - jag trodde inte att jag skulle få till medan jag höll på och svordomarna låg hära till hands. Men skam den som ger sig. Det gick och konsistensen blev kanon!

4 portioner
400 g pasta, gärna någon slags skruvad form
Bladen från två krukor basilika
2 dl solrosolja
100 g mandelspån
100 g riven lagrad eller vanlig prästost (eller västerbotten eller parmesan)
Salt och svartpeppar

1 grillad kyckling
1 knippe färsk grön sparris
Ca 12 körsbärstomater
1 paket halloumi
Olivolja

Sätt på vattnet till pastan, salta och låt koka upp. Koka pastan enligt anvisning på paketet. Under tiden gör du peston.

Lägg basilikabladen i en behållare som funkar att mixa i, t.ex. en glaskanna. Häll i en dl av solrosoljan och mixa med basilikabladen. Häll i resten av solrosoljan, riven ost och mandel. Mixa till en röra. Smaka av med salt och svartpeppar.

Häll vattnet av pastan när den har kokat färdigt och blanda den medan den är varm med peston. Ställ åt sidan. Skölj och dela sparrisen i mindre bitar. Fräs i olivolja några minuter. Salta och svartpeppra. Blanda ner i pestopastan. Kvarta körsbärstomaterna och blanda med pestopastan.

Skiva halloumin och fräs den snabbt på båda sidor i het olivolja till fin färg. Skär kycklingen i bitar och servera med pestopasta och halloumi.

Servera rubbet tillsammans och njut!


100 g skulle det vara och så blev det. EXAKT!
Redan här var jag såld när jag smakade av pastan med peston...


Halloumin till blev verkligen pricken över i. Lite sälta, lite tuggmotstånd och bara så gott.
Do try this at home!


2 kommentarer:

  1. Det här lät ju riktigt smarrigt! Men du, en fråga... Tror du man skulle kunna ha någon form av köttfärs till detta, eller blir det konstigt? Vi ska ha en liten mattävling på jobbet och i rätten vi ska laga ska där ingå halloumi, morötter, sparris och köttfärs. Sedan får vi lägga till hur många ingredienser vi vill till det... Lite tricky känner jag!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul med mattävling på jobbet - skulle jag också vilja ha :-)

    Får att få med köttfärsen skulle jag byta ut kycklingen till färsbiffar och i smeten kan du blanda ner riven morot! Att jag valde kyckling till var bara för att få in mer protein, men man kan lika gärna äta med biff eller färsbiff.

    Hoppas du får ihop det och lycka till!

    SvaraRadera