torsdag 9 juni 2011

Pepprig mangosalsa - perfekt till grillat!


Salsor finns det hur många varianter av som helst på den ätbara fronten. När det gäller dans har jag ännu en gång fått en liten kurs av svågern i den ädla konsten att röra på fötter och höfter på rätt sätt i en äkta salsa. Så kul! Men nu handlar det om mat... Den här salsan tillagades av nämnda svåger till grillade kyckling- och grönsaksspett. Det blev ljuvligt gott. Skulle ha varit chili i men för att kompensera så desto mer av svartpeppar. Och den som kan sin mango vet att den riktigt färsk och fin har en viss smak av just svartpeppar. Häftigt! Jag återger receptet här med chili men som med så många andra recept är det upp till dig att kombinera mängderna. Det handlar så mycket om vad du gillar mer eller mindre. Som förrätt till denna grillafton gjorde jag fräscha tomatbrushetta.

Favoritsvågerns mangosalsa (Jag har bara en men om jag hade fler skulle han vara nummer ett ändå.)
Färsk mango skuren i tärningar
Finhackad purjolök
Finhackad färsk chili
Finhackade tomater
Limesaft
Grovt salt
Svartpeppar

Blanda allt och rör om. Låt gärna stå en stund innan servering. Använd mindre svartpeppar om du gör med chili. Utan chili, vräk på med svartpeppar!


Förutom tack för middagen, tack för gott bocchiaspel på maten. Jag vann ju förstås men det är alltid lika kul att möta gott motstånd ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar