söndag 7 augusti 2011

Jordgubbs- och melonsmoothie


Jag hade lite jordgubbar över så jag slängde ner dem i en mixer tillsammans med en cantaloupemelon som ändå snart skulle börja samla på sig småflugor :-) Gott, snabbt, lätt, nyttigt, fräscht, läskande.... Många plus för smoothies. Jag vill gärna ha mina smoothies krämiga och inte för tunna, nästan så att man måste äta dem med sked. Därför avslutar jag alltid med att eventuellt späda med lite mjölk om det skulle bli för tjockt men det behövs sällan. Var och en gör efter sin egen smak. Jordgubb och melon blir i vilket fall tillsammans väldigt gott! Galia- eller honungsmelon går lika bra att använda som cantaloupe.

2 stora glas
Ca 10 stora jordgubbar
2,5 dl vaniljyoghurt (eller naturell)
1 cantaloupemelon
0,5-1,5 dl mjölk efter önskemål på konsistens
Jordgubbsskivor
  1. Skölj och snoppa jordgubbarna. Dela dem på mitten.
  2. Mixa jordgubbarna med yoghurten i ca 30 sekunder.
  3. Dela melonen på mitten, gröp ur kärnorna och kasta bort. Gröp ur fruktköttet och lägg i mixern. Kör någon minut till slät konsistens.
  4. Späd eventuellt med mjölk och mixa lite till om du tycker att smoothien blir för tjock.
  5. Garnera med några jordgubbsskivor.

Ett gäng jordgubbar väntade på något slags öde. De fick förvandlas till en smoothie med melon. Ner i mixerkannan och kör!


För riktigt kall smoothie kan man mixa den med ett par-tre isbitar. Serveras direkt!



1 kommentar: