onsdag 24 augusti 2011

Morgonsmoothie igen! Den här gången med banan, hallon och grekisk yoghurt...


Jag lovar att inte bli tjatig med smoothies här... Men jag är faktiskt fascinerad över hur något som är så enkelt att laga till smakar så gott! Just nu passar det bra för mig till frukost så då får det bli så. Kanske snappar du upp lite inspiration och mixar ihop helt egna smaker. Det är svårt att misslyckas med smoothies, det skulle vara om konsistensen inte blir som du tänkt dig men det är lätt fixat! Om det blir för löst - i med mer frukt, bär eller lite müsli och om det blir för tjockt - späd med mjölk, apelsinjuice eller äppeljuice.

En ny och väldigt angenäm bekantskap jag gjorde mig idag var grekisk yoghurt. Det var så lent, krämigt, syrligt och helt enkelt övergott! Varför i alla världar har jag inte provat det förut??? Jag kan tänka mig att använda det både högt och lågt i matlagning. I såser, guckor och... hm. Vad kan man mer ha det till? Nå'n som vet som inte är grekisk-yoghurt-analfabet som jag?

Nåväl, morgonens smoothie blev i alla fall en dröm som satte sprutt så det sjöng i mig på väg till jobbet :-) Kunde inte låta bli att fösa ner lite kokosflingor i dag igen. Testa, det är hur gott som helst i en smoothie!

I mixern:
1 dl grekisk yoghurt
1 dl mjölk
1/2 paket frysta hallon
1 skivad banan
2 msk kokosflingor

Mixa!

Dagens chock
Jag kom iväg och rörde på fläsket efter jobbet! Kunde inte komma på en enda ursäkt till att inte ge mig ut och svettas lite grand :-) Hade tänkt plocka upp cykeln från förrådet och cykla en bit in bland spåren för att sedan låta apostlahästarna ta över en stund innan jag cyklade hem igen. Det sprack på att jag inte lyckades pumpa däcken... Ja, jag vet. Hur svårt kan det vara? Vet inte men jag fick fasen inte in nå'n luft så jag gav upp och lät cykeln stå kvar där i mörkret. Drämde pumpen i hallgolvet och surade en stund över grusade planer. Men mitt lilla träningspass räckte gott och väl ändå visade det sig. Jag har pinsamt dålig kondition just nu... Det kommer ta ett tag att få tillbaka flåset - men jag har inte bråttom någonstans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar