tisdag 2 augusti 2011

Pannkaka med avokadoröra, bacon och tomat


Pannkaka med matig topping, perfekt som lunchrätt eller lätt kvällsmål. Efter att ha ätit matiga pannkakor i Amsterdam (typ galette) med allt möjligt på så kände jag att det här inte var något konstigt alls även om jag inte direkt förknippar pannkakor med varken bacon, avokado eller tomat. Väldigt gott måste jag säga. Jag använde en liten panna att grädda pannkakorna i. Det blir lättare då att göra riktigt tunna och frasiga. För extra frasighet häller jag i en skvätt Club Soda i pannkakssmeten, ett beprövat gammalt knep som verkligen funkar. Smakerna i den här rätten är ganska milda och beskedliga. Den som vill hettar upp det hela med några droppar tabasco. Ät med kniv och gaffel eller gör som jag, rulla ihop till en pannkakswrap och ät med fingrarna!

Topping för 4 personer
1 paket bacon
1 liten ask ruccola
8 körsbärstomater
1/2 rödlök
2 avokado
1 tsk färskpressad citronsaft
1 krm salt
1 krm svartpeppar
Ev tabasco
  1. Stek baconet knaprigt och låt rinna av på hushållspapper.
  2. Skiva tomaterna. Skala och finhacka rödlöken.
  3. Lägg upp ruccola, tomater och lök på ett fat eller i en skål. Lägg upp bacon separat.
  4. Dela avokadon på mitten, ta bort kärnan och gröp ur köttet. Lägg i en skål och mosa med gaffel tillsammans med citronsaft. Krydda med salt och svartpeppar.
  5. Servera tillbehören som topping på nygräddade pannkakor.
Pannkakor, ca 10 st - fler om du använder liten stekpanna
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 ägg
1/2 tsk salt
1/2 dl Club Soda (sodavatten)
Smör att steka i
  1. Vispa samman mjöl och salt med hälften av mjölken tills smeten är helt slät.
  2. Tillsätt resten av mjölken och vispa igen helt slätt. Vispa i ett ägg i taget.
  3. Häll försiktigt i sodavattnet det sista du gör innan du börjar grädda pannkakorna.
  4. Hetta upp en stekpanna och smält lite smör för varje pannkaka. Rör om i bunken under tiden - annars sjunker mjölet ner i botten.
  5. Häll i smeten i tunna lager. När ytan har stelnat och blivit matt är det dags att vända pannkakan och steka ytterligare någon minut.
Bacon till pannkaka? Absolut!


Ruccola, skivade tomater och finhackad rödlök är klart att servera till pannkakorna med avokadon.

Små tunna pannkakor ska det vara till det här, tycker jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar