onsdag 26 oktober 2011

Bacon- och persiljebiffar med soltorkad tomatsås och citronspagetti


Jag tycker verkligen om att göra färsbiffar med olika smaker, det är så tacksamt. Gott, enkelt att göra och nästan vad som helst funkar att blanda ner i färssmeten. Även såsen kan man trixa med, lite grädde i pannan efter stekningen och sedan olika smaksättningar. I den här såsen rörde jag ner soltorkade tomater i crèmeform, finns färdig på burk, lite soja och vitpeppar. Jag låter alltid färsbiffarna puttra färdigt i såsen i pannan. Då blir de ännu saftigare och såsen reduceras lite grand, får ännu mer smak och behöver inte redas på något sätt. Egentligen skulle jag ha haft färsk salvia i såsen också men min eftermiddagsslöa hjärna plockade hem thaibasilika från affären i stället, och det kändes inte riktigt som att det skulle funka så det fick bli utan färska örter den här gången.

Det stannade inte vid färsbiffar och sås med extra smak, även spagettin fick en uppfräschning med lite rivet citronskal. Så lite gjorde så mycket! Efter kokningen av spagettin blandade jag den med en rejäl klick smör (som vanligt) och någon tesked citronskal. Uppfräschning är ordet, det smakade verkligen fräscht!

Färsbiffar
400 g nötfärs
1 finhackad gul lök
1 ägg
1 dl kokt pressad potatis (kan uteslutas - jag hade lite kvar som jag slängde i)
1 dl mellangrädde (eller mjölk)
1 paket bacon, knaperstekt och skuret i småbitar
1 dl hackad färsk persilja
1 tsk salt
3 krm svartpeppar
2 krm vitpeppar
1 msk sirap (kan uteslutas)
Smör till stekning

Sås
5 dl matlagningsgrädde
2 msk crème med soltorkade tomater
1 tsk soja
2 krm vitpeppar

Blanda allt och forma till 16 små biffar eller 8 större. Stek biffarna i smör tills de är så gott som färdiga och har fått fin färg. Lyft biffarna ur pannan och lägg åt sidan. Häll grädden i pannan och rör med en visp mot botten. Om du tycker att det är för mycket skräp i pannan efter stekningen kan du sila av grädden och sedan hälla tillbaka i pannan. Låt grädden koka upp och smaksätt med soltorkade tomater, soja och vitpeppar. Lägg färsbiffarna i såsen och låt dem puttra med några minuter, förslagsvis medan pastan kokar så att de blir helt färdiga och såsen lite tjockare.

Servera med kokt spagetti som blandas med rivet skal av en citron och en rejäl klick smör. Gott med tomater till också.

Hoppas det smakar :-)

Ett ägg till färssmet har jag alltid i. Vet egentligen om det behövs men så gör mamma och då gör jag likadant...

Jag gjorde 16 små färsbiffar men gör dem större och forma dem precis som du vill.

Kanske liiite för mycket stekyta på vissa håll... Stek lite snällare än vad jag gjorde så slipper du akrylamid i maten.

Första erfarenheten av soltorkade tomater i crèmeform, och en god sådan! Perfekt som smaksättare i sås och grytor. Den speciella soltorkade tomatsmaken i koncentrerad form.

Salvia blev thaibasilika i matkassen. Hur svårt kan det va? Nu får basilikan stå där och vara fin i stället tills jag kommer på vad jag kan använda den till.

Lite rivet citronskal att blanda spagettin med tillsammans med smör blev riktigt gott och fräscht! Passade jättebra till de här färsbiffarna och såsen.

Min sås fick puttra medan pastan kokade klart. Det blev några minuter så såsen hann tjockna till lite.


6 kommentarer:

  1. Vilka biffar perfectus! Måste smaka ljuvligt!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, och där har vi det latinska namnet, biffus perfectus :-)

    Riktigt gott kan jag intyga!

    SvaraRadera
  3. Första gången jag kikade in här. Lovar att återkomma. Vilka härliga bilder och recept.

    SvaraRadera
  4. Hej Sofie och tack!
    Bra jobbat där med improviserad fredagsmiddag, mangokycklingen med bulgur! Det gäller att vara flexibel :-) Välkommen åter!

    SvaraRadera
  5. Tack!
    Kikade in i ert skafferi och där finns det ju massor med gott att inspireras av. Er ska jag hålla koll på :-)

    SvaraRadera