måndag 31 oktober 2011

Krämig blomkålspasta med bacon och ost


Ikväll har jag lagat till en väldigt god pastarätt med blomkål som t.o.m. Mannen tyckte om. Han är inte så överförtjust i blomkål normalt men när den som här har fått koka i gräddmjölk och sedan mixats slät så gick det visst bra. Gräddig pasta är ju väldigt gott, men ibland kan det gräddiga bli för mycket. Med mycket blomkål i såsen så känns den lite lättare och nyttigare, och blomkål är ju så gott! Vilken mild och fin smak den får när den får koka sönder. Klart att grädde, salt och peppar gör sitt till men ändå, allt blir inte gott av grädde. Eller?

Det här var perfekt mat för mig att laga till denna måndag efter att ha handlat efter jobbet, släpat hem svintunga matkassar, tömt diskmaskinen, plockat undan i kök och lite överallt. Det brukar vara lite smårörigt på måndagar efter en helg på landet. Klockan hann bli en del och jag var både trött och hungrig. Maten är både snabb- och lättlagad. Ibland är det helt enkelt precis vad som behövs.

Ca 4 portioner
2 paket bacon, knaperstekt i bitar
Blomkålsbuketter, ca 600 g i mindre bitar
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
Flingsalt
Nymalen svartpeppar
400 g kokt pasta
2 dl riven ost, t.ex. prälle

Koka blomkålen nästan helt mjuk i grädde och mjölk. Ha koll på kastrullen, gräddmjölken kan lätt koka över. Been there, done that... Mixa blomkålen slät och smaka av med några nypor flingsalt och ett par krm nymalen svartpeppar. Tajma så att pastan är nykokt ungefär när såsen blir klar. Blanda pasta och blomkålssås.

Lägg upp pasta på tallrik eller i en skål, strö över riven ost och knaperstekt bacon i bitar. Tomat är gott till.

Tja, svårare än så är det inte!


Om jag ska välja mellan blomkål och broccoli så vinner faktiskt blomkålen.

Nykokt pasta blandas med blomkålssåsen. Krämigt och gott blir det! Servera direkt innan det kallnar...

Kan detta vara världens godaste tillbehör till pasta?

Krämigt, salt, knaprigt, lite sött och pepprigt. Urgott helt enkelt.
Nu återstår bara "blomkålseffekten" :-)



2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! Vad kul med tema - i stan, på landet. Så lever jag också, men mitt sommarhus är inte precis någon söt stuga, utan snarare ett "ruckel" från 50-talet. Gör inget för det ligger en timme från stockholm, nära svampskogar, ängar, hagar och sjöar...
    Blev svårt avundsjuk på vedeldad bastu, en sån vill jag också bygga.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Hej Fröken Dill och tack!

    Visst är det ett härligt liv - att kuska mellan sta'n och landet? Samma för mig, bara en dryg timme så e jag i spenaten :-) Ibland skulle jag också vilja ha ett ruckel för mer charm men jag ska inte ljuga och säga att jag inte uppskattar en välisolerad nybyggd frigga med räta vinklar. Bara 15 kvadrat men det räcker, det finns ju så mycket mer utanför dörren.

    Vedeldad bastu uppskattar vi verkligen, speciellt nu när det är kallare och närmar sig vintern. Gissa om det är skönt att basta på vintern och sedan rulla sig i snön!

    Bara att plocka fram hammare och spik :-)

    SvaraRadera