tisdag 20 december 2011

Kycklinggryta med tre sorters paprika och rökig hot chipotle


Så var jag på banan igen, dvs i köket och lagar mat! Ikväll blev det en riktigt het kycklinggryta med tre sorters paprika, en massa tomat och chipotle. Jag hittade en intressant liten burk i ICAs specialhörna med torkad, rökt chilipeppar blandad med tomat, selleri, lök och vinäger. Smart nog smakade jag på blandningen innan jag hackade ner den i grytan. Pow vad starkt! Det fick räcka med en matsked... Istället för den här chipotleblandningen går det lika bra att blanda ner chipotlepaste från Tex Mex-hyllan eller torkade chiliflakes efter önskad styrka. Vi åt grytan med ris & bulgur som finns att köpa färdigblandat i förpackningen. Jättegott blev det, speciellt den rökiga smaken från chipotlen passar riktigt bra ihop med tomat och paprika.

Den här gången använde jag kycklingfilé i stället för kycklinglårfilé. Lårfiléerna är saftigare och smakar mer men det gick jättebra med filéer. Om du använder kycklinglårfilé så låter du köttet koka med grytan hela tiden. För den som gillar vitlök är det bara att finhacka ett par klyftor och låta fräsa med lök och paprika, men det är bra tryck i grytan ändå :-)

4 portioner
4 kycklingfiléer, sköljda - avtorkade - skivade
Salt, svartpeppar och chili explosion
1 röd, 1 grön och 1 gul paprika i strimlor
2 gula lökar, hackade
(2 vitlöksklyftor, finhackade)
Olivolja
2 burkar krossade tomater
Ett par dl vatten
1 msk chipotle
1 1/2 tsk salt
1 tsk socker
Basilikablad

Fräs lök (vitlök) och paprika i olivolja ett par minuter. Lägg över i gryta. Häll i krossade tomater, vatten, chipotle, salt och socker. Småkoka under lock i ca 20 minuter. Stek under tiden snabbt på kycklingen i olivolja. Krydda med salt, svartpeppar och chili explosion. Lägg kycklingen i grytan när det återstår ungefär fem minuter. Garnera med basilikablad och servera kycklinggrytan med ris.


Olika färger på paprikan och gul lök...

Skär paprikorna i ganska stora strimlor så att de inte blir för mjuka i grytan. De ska ha lite tuggmotstånd kvar och inte bli så där mosiga och tråkiga.

Burken med chipotle var liten men med bara en matsked förbrukad till den här grytan som var fullt tillräckligt så undrar jag förstås vad jag ska göra av resten innan det blir gammalt. Kanske inte ett så smart köp... Fast den kanske håller länge.

Olika färger på paprika och en massa tomat i grytan ger fantastiska färger. Man ser ju t.o.m. att det är nyttigt!

Det är gott med ris till en het gryta som jämnar ut hettan lite grand. Blandningen med ris och bulgur är riktigt god. Lite saftigare än om riset är solo.

Nu denna tisdagskväll ska jag bläddra igenom Allt om Mat som kom i brevlådan idag. Förhoppningen är att hitta något riktigt gott att tugga på till skumpan och till förrätt. Jag har iofs redan en tanke kring förrätten men kanske finns det något i tidningen som lockar mer. Bara det inte är alltför avancerat med tips och recept från superkockar som jobbar på snofsiga restauranger så att man inte har en chans att göra likadant. Såna recept är tröttsamma... Nyår firar vi med bror och partner på landet.

Det har blivit en tradition nu om det kan bli det år nummer tre? Väldigt trevligt har vi i alla fall och vi brukar dela upp matlagningen mellan oss. Jag ska göra förrätt, de tar hand om varmrätten och Mannen basar över desserten. Kanske börjar vi med ett glas skumpa i deras stuga, tar förrätten i vår stuga och avslutar med middag och dessert i mamma och pappas stuga som är störst. Vi vill ha plats att svänga våra lurviga också frampå småtimmarna :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Lotta! Om jag va du skulle jag köra chipotlen i en mixer och sen frysa in i påse eller liten burk,då kan du ta en sked och gröpa ur det du ska använda direkt från frysen. Lycka till! /Rebecca

    SvaraRadera
  2. Hej Rebecca!

    Det ska jag verkligen göra. Inte kul att behöva slänga mat. Tack snälla för ett kanontips!

    SvaraRadera