onsdag 4 januari 2012

Chokladkaka på hasselnötsbotten med två sorters sorbet, varma hjortron och björnbärssås


Låter det som too much? Det var det inte kan jag säga. Men jag skulle aldrig ge mig på att göra allt det här själv till dessert. Vilken tur då att jag har en man som mer än gärna pular med många dessertmoment när det är festligheter på gång. Desserten han gjorde till nyår är bland det godaste han har gjort. Egentligen skulle det "bara" ha varit hjortronsorbet och varma hjortron till kakan men eftersom hjortronen var slut i butik 1 köpte jag på mig björnbär som reserv. Hjortron fanns i butik 2 så då köpte jag det - de sista paketen som fanns kvar längst ner i frysboxen... Och det var tur eftersom brorsan inte är så förtjust i hjortron. Det blev alltså två sorters sorbet i stället plus en björnbärssås!

Båda sorbeterna smakade hur bra som helst. Tyvärr sabbade jag lite för Mannen pga ett missförstånd så de hann smälta lite innan det var dags att skopa upp dem. Annars hade de blivit sådär perfekt upplagda, formade som queneller. Det var lite synd förstås men smaken var det inget fel på! Kakan görs i förväg, dagen innan och sorbeterna är bra att ha färdiga tidigt samma dag så att de får stå till sig i frysen.

8 personer

Chokladkaka
500 g mörk choklad (70 % )
3 ägg
2 dl mjölk
1/2 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 100 grader. Smält chokladen i microvågsugn eller över vattenbad. Vispa äggen fluffiga. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt ägg och choklad och blanda till en blank smet. Klä en fyrkantig form 20 x 20 cm med bakplåtspapper. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter tills kakan har stannat. Låt kakan kallna ca en timme i rumstemperatur. Ställ sedan kakan i kylen och låt stå över natten.

Hjortronsorbet
1 paket frysta hjortron (250 g)
1 3/4 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
1/2 msk glykos
1/2 gelatinblad

Tina och mixa hjortron. Sila bort kärnorna. Koka vatten, socker och glykos i en kastrull till 104 grader, ca 5 minuter. Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 minuter. Värm hjortronen i en kastrull. Ta upp gelatinbladet och smält det i hjortronen. Rör ner hjortronen i i sockerlagen. Sila, kyl ner och frys i glassmaskin. Skopa upp i skål och förvara i frysen.

Björnbärssorbet
Upprepa som ovan fast med 1 paket björnbär (225 g) i stället för hjortron.

Nötbotten
2 1/2 msk glykos
1 3/4 dl strösocker
1/2 dl vatten
125 g hasselnötter
100 g vit choklad

Blanda glykos, socker och vatten i en kastrull. Låt koka till en ljus karamell, 140 grader, ca 10 minuter. Rosta nötterna i en torr het stekpanna tills skalen spricker och börjar bli svarta. Gnugga av skalen i en kökshandduk. Lägg åtta hela hasselnötter åt sidan. Vänd ner resten av nötterna i karamellsmeten. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper. Var snabb och doppa de hela hasselnötterna i lite av smeten och dra ut långa trådar som får stelna (se bilder). Låt resten kallna till ett bräck. Mixa bräcket till ett fint pulver.

Smält den vita chokladen i microvågsugn eller över vattenbad. Blanda chokladen med nötpulvret. Kavla ut mellan två bakplåtspapper ca en halv centimeter tjockt till samma storlek som chokladkakaformen. Ställ i kylen.

Varma hjortron
1 paket frysta hjortron (250 g)
1 dl strösocker
3/4 dl vatten
1 msk glykos
1/2 vaniljstång
2 msk pressad citron

Koka socker, vatten, glykos och delad vaniljstång i en kastrull till 104 grader, ca 5 minuter. Tillsätt hjortron och citronsaft. Låt sjuda ytterligare ca 5 minuter.

Björnbärssås
Tina ett paket björnbär (225 g). Lägg ca 12 av bären åt sidan till garnering. Värm resten av de tinade björnbären i en kastrull. Sila bort alla kärnor/frön. Värm vätskan med 1 dl socker, 1/2 vaniljstång och reducera i ca 10 minuter tills såsen tjocknat lite. Förvara i kyl till servering.

Montering
Lägg chokladkakan på nötbottnen och skär försiktigt i bitar med en varm vass kniv. Servera med de varma hjortronen, hjortronsorbet, björnbärssorbet och björnbärssås.

Garnering
Björnbärssåsen, riven vit choklad, citronmeliss, björnbär och hela karamelliserade hasselnötter med en liten "svans".

Montering pågår... I stället för vit choklad kan du garnera med mörk choklad. Ett par tre björnbär blir fint på tallriken och smakar gott! Det blev liiite för mycket av björnbärssåsen rent estetiskt. Smakmässigt gjorde det inte ett dugg :-)

Tänk att hjortron är så gott! Både hjortron och björnbär passar fint till den kraftiga chokladsmaken i kakan.

Tallriken är komplett. Som sagt, det är mitt fel att sorbetklickarna ser lite slarviga ut men inget fel på smaken. Vi ser redan fram emot att få äta båda sorterna i sommar när det är riktigt varmt och man vill ha något läskande och gott. Glassmaskinen är gott att ha!

En tallrik godsaker värdig en nyårsmiddag! Vilken tur att Mannen föredrar just desserter i köket, så att jag får vara ifred med det andra ;-)

15 kommentarer:

  1. Jag är inte mycket för efterrätter men denna slår alla rekord! Ring mej nästa gång den serveras, snälla du, jag flyger upp direkt ;-)

    Hälsa Mannen!

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Jag är inte heller nåt större fan av efterrätter men ibland går det inte att låta bli :-) Har hälsat Mannen som ödmjukt ler och säger att det var väl inget märkvärdigt med den efterrätten. Näe, eller hur! Jag skulle ALDRIG ge mig på att göra allt det där men för honom är det en rolig utmaning.

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Hej Milla!
    Och gott var det :-)

    SvaraRadera
  4. Så himla fint presenterat på tallriken, ser riktigt proffsigt ut! Gott låter det ju så klart också:)

    Angående vår crock pot; Ja, gillar man sk "Slow cooked" så tycker man förmodligen om potten. Vi har ju varit flitiga användare av vår lergryta (och använder den fortfarande) men fördelen med potten är att man kan lämna den och komma hem till färdiglagad mat. Vi har inte ännu varit borta en hel dag men utökar tiden efterhand. Men man ska ju helt klart vara intresserad av matlagning om man ska investera i en potta, eftersom den ju kostar en del, men det är du ju:)

    Ha en riktigt fin helg

    SvaraRadera
  5. Vilken lyxig efterrätt :) Ser ut att ha varit hur gott som helst!

    SvaraRadera
  6. Tack, det ska jag hälsa Mannen som är lite löjligt ödmjuk ibland men har så höga ambitioner. Han var sååå missnöjd med hur chokladen blev ovanpå - inte alls på blank och fin som den skulle bli... Men det smakade suberbt.

    Tack för info om crock pot. Lergryta har jag nyttjat många gånger och det blir verkligen saftigt och gott. Ska läsa på lite mer om "pottan". Såg att det fanns en del recept på nätet.

    Trevlig helg till er Mårtenssons!

    SvaraRadera
  7. Hej stök-Anneli - såg ut och var gott! Väldigt stolt över Mannen och glad över att han indirekt kan bidra till bloggen på dessertfronten eftersom det inte riktigt är min grej...

    SvaraRadera
  8. Otroligt elegant och gott!!!!

    SvaraRadera
  9. Han är duktig min man :-)

    SvaraRadera
  10. ÅH det bara vattnas i munnen på mig nu, mums :D

    SvaraRadera
  11. wow ka ha den på min tjejkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen "wow" och platsar definitivt på en tjejkväll :-)

      Radera
  12. Hej!

    Vilken choklad använde du?

    SvaraRadera