torsdag 15 mars 2012

Ugnsstekt frittata/tortilla med fetaost, bacon, potatis, squash, purjolök och .... tomat!


Mer mat i ugn! Har fått lite fnatt på det nu men snart blir det annat i köket. Gott, praktiskt och mättande med ugnsstekt frittata. Eller tortilla om du vill eftersom det är lite spanskinspirerat med potatis i. Vilket som så blev det väldigt väldigt gott! I stället för att steka i panna på spisen så körde jag in härligheten i ugnen och fick på så vis riktigt fin färg och så kunde jag slappa lite i soffan i stället för att stå och vakta vid spisen.

Jag använde min runda gjutjärnsgryta vilket gjorde att frittatan/tortillan blev ganska tjock och det straffade sig direkt vid tillagningen. Tiden i ugnen blev mycket längre än vad jag hade trott men till slut stelnade äggstanningen (med grädde!) till som den ska. Puuh, jag blev riktigt orolig ett tag att vi skulle få äta geggig äggröra med bacon och grönsaker. Det kan väl iofs vara gott det också men inte när man förväntar sig en sammanhållen frittata/tortilla. Skam den som ger sig - det blev bra till slut! För en tunnare variant, använd stor stekpanna som tål att ställas in i ugnen.

Fetaost är jättegott som det är, t.ex. i en grekisk sallad, men att gratinera med smulad fetaost - oj, oj, oj vad salt och gott. Så mycket smak! Om du inte är förtjust i fetaost, använd t.ex. riven prästost i stället.

4 portioner
5 kokta kalla potatisar i skivor
2 paket bacon (à 140-150 g)
1 stor purjolök, skivad
1 squash, skivad
10 körsbärstomater
1 paket fetaost (150 g)
Smör
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Äggstanning
8 ägg
1/2 dl grädde (jag använde visp)

Stek baconskivorna hela. Stek sedan potatisen i baconfettet (eller i en klick smör - eller både och) så att den får lite färg. Salta och peppra. Lägg potatisen lite omlott i botten på en gryta eller stor stekpanna, helst i gjutjärn för tillagningens skull. Lägg baconskivorna ovanpå potatisen. Fräs purjolök och squashskivor i olivolja - var för sig. Salta och peppra lätt. Fördela ovanpå baconskivorna. Vispa ihop äggstanningen och häll över. Lägg på hela körsbärstomater och smula över fetaosten. Ringla över olivolja.

Stek först underifrån på spisen (svag värme) i ca fem minuter. Peta lite med en gaffel i frittatan/tortillan så att äggstanningen rinner ner ordentligt till botten. Ställ den sedan i ugnen på 200 grader och stek färdigt i upp till en halvtimme. Börja med 15 minuter. Det kan ta längre tid beroende på hur tjock den är. Titta efter när äggstanningen är klar och inte är rinnig längre. Täck över med folie om det blir för mycket färg. Låt gärna frittatan/tortillan stå en stund efter ugnen innan du hugger in. Om du kan hålla dig :-)



Mycket ägg i det här, åtta stycken! Och så lyxade jag till äggstanningen lite grand med vispgrädde men det går förstås lika bra med mindre fet grädde eller mjölk.



Tja, så blev det körsbärstomater igen :-) Och bacon :-) Gott! Basta!



Fetaosten blir så vansinnigt god i den här rätten!


9 kommentarer:

  1. "Fetaosten blir så vansinnigt god i den här rätten!"

    Vilken tur att du skrev det... jag avskyr nämligen Fetaost - och annars hade jag väl skrivit ut receptet "som vanligt", för det ser väldigt gott ut ;-)

    Skämt åsido, jag vet inte vad jag allt köpt för saker sen jag började läsa din (och ett par andra bloggar), t.ex. kryddor och oljor jag aldrig haft hemma, ricotta googlade jag på för att veta avdelningen jag skulle kunna hitta den *lol* och sen stod jag som ett fån i ostavdelningen och visste inte hur den såg ut ändå ;-)

    Tack för inspiration och goda idéer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! You and me both. Feta är ju väldigt skarpt i smaken men gratinerad så får den en helt annan karaktär. Förlåt men jag smajlar lite när jag ser dig framför mig i ostdisken och frågar efter ricotta. Vet inte hur det är i Tyskland men i Svedala så plockar man ju burken med ricotta i kyldisken! Men det bjuder du väl på :-)

      Tack själv, Kajomida för att du hänger på här och låter dig inspireras. Hur kul som helst.

      Guten Abend!

      Radera
  2. Jo, den bjuder jag på ;-)

    Jag var faktiskt i "ostavdelningskyldisken" men visste ju inte om det var burk eller bit osv. jag letade efter - men jag gav inte upp! Var det inte till din spagettigratäng jag skulle ha det...? Ditt fel alltså ;-)

    Danke!

    SvaraRadera
  3. Så gott! som en ugnspannkaka för vuxna. Måste jag prova. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Vad då frittata eller tortilla. Nu snackar vi svenska. Ugnspannkaka, à la vuxen. I,m with ya.
      :-)

      Radera
  4. Jag ska absolut stoppa min frittata i ugnen nästa gång. Senast jag lagade det (och dessutom bjöd på det) brände jag den aningen i pannan. Din ser farligt god ut!
    Ägg är något alltid går åt i kopiösa mängder hos oss. Som tur är känner pappa en äggodlare höll jag på att skriva. Insåg sedan att jag inte vet vad de kallar sig. Ja, inte äggodlare så klart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på gränsen just att bränna i botten men det gick vägen. Äggrätter har ju den tendensen att just bränna vid lätt...

      Ägguppfödare kanske? Eller hönsbonde hur virrigt det än låter :-)

      Radera
  5. For your eyes only...

    Har lyckats övertala en god vän, att jag måste få hans recept på fyllda tomater för att kunna "skänka" det vidare till dej, som är tokig i just tomater - och ost... Här kommer en "fri" översättning:

    ---
    „Urkärnande“, halverade små tomater.
    Blanda vanlig färskost och turkisk (Börek-)getost (eller getfärskost från LIDL eller fransk getost (Fromage de Chevre).
    Kryddor: salt och färskmalen svartpeppar, (djupfryst) 8-örtersblandning från ALDI (finns det i Sverige??), inte örtblandningen från IGLO (finns det i Sverige??), den smakar "tvål". (hur mycket av varje osv. fick jag inte veta...)
    ---

    Jag ÄLSKAR dessa fyllda tomater, fast jag HATAR getost ;-) Första gången jag skulle prova en halv tomat "av artighet" så åt jag upp halva fatet istället *lol*

    Viel Spaß beim Nachkochen och en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kajomida! Fyllda tomater är jättegott! Om du gillar det fast det är getost i som jag inte heller kommer överens med törs jag nog prova. Jag har fyllt små körsbärstomater med färskost och örter en gång som lades i burk och täcktes med olivolja. Också väldigt gott!

      Schönes Wochenende :-)

      Radera