onsdag 9 maj 2012

Risotto med tomatpesto och grön sparris - vilken smakskjuts!


Ända sedan jag gjorde vardagslyxiga pastan med tomatpesto så har jag haft i huvudet att den där irriterande slatten som blev kvar i burken borde bli underbar som smaksättare i en risotto. Alltför lång tid fick inte passera eftersom hållbarheten kortas dramatiskt så fort den lufttäta burken öppnats. Så nu har jag gjort slut på den där burken i stället för att slänga slatten och för att vara en slatt så gjorde den underverk! Risotto enligt basreceptet med parmesan på slutet tycker jag är väldigt krämigt och gott, men det här! Tomatpeston gav smaken på risotton en rejäl skjuts.

"Oj, vilken god risotto!" sa Mannen, ovetandes eller med tillfällig minnesförlust. Tomatpeston jag använde innehåller nämligen vitlök som inte står högt i kurs för honom. Men den lilla mängden fungerade tydligen och ställde inte till med några problem för magen.

Med färsk snabbfräst grön sparris åt jag risotton vegetariskt medan Mannen fyllde på proteinmängden med grillad kyckling - förstås. Risotto är alldeles utmärkt just som vegetarisk rätt, tycker jag. Den kan smaksättas med nästan vad som helst och med extra grönsaker till blir det en hel måltid. En hel del protein får man ändå i sig med all ost. Och mättande är det definitivt. För att inte tala om gott!

Jag böjer alltid sparrisen en liten bit upp från tjocka änden tills den går av - då slipper man det hårda och tråkiga längst ner. Men ändbitarna kom till nytta också! Jag lade ner dem i den varma buljongen så att de fick ge lite smak på den.

4 portioner
4 dl ris (arborio eller carnaroli)
1 gul lök, finhackad
1 dl olivolja
2 dl vitt (matlagnings)vin
1,3 liter grönsaksbuljong (med sparrisstjälkar)
1 knippe grön sparris
3 msk tomatpesto
2 1/2 dl riven parmesan
Färskmalen svartpeppar
Flingsalt

Börja med buljongen och håll den varm. Lägg sparrisbitarna i buljongen för mer smak. Värm oljan i tjockbottnad kastrull eller gryta. Fräs löken försiktigt tills den mjuknar, utan att ta färg. Om den blir bränd smakar den beskt. Häll i riset och rosta med löken och oljan. Rör om regelbundet tills riset är lite torrare, det tar några minuter. Häll sedan över vinet och låt det dunsta bort helt.

Fyll på med några dl buljong, så att första omgången täcker riset ordentligt med ett par centimeter upp. Småkoka och rör om regelbundet. När den första omgången buljong har kokat in, fyll på vartefter med någon dl i taget och låt den koka in mellan varven. Det tar ungefär 20 minuter (beroende på vilken konsistens du vill ha på riset) innan det är klart. Smaka på riset så att det är färdigt i din smak. Se till att buljongen nästan har kokat in helt innan du tar risotton från värmen. Blanda ner tomatpeston och sedan den rivna osten. Rör om försiktigt tills osten har smält och smaka av med svartpeppar. I sällsynta fall behövs eventuellt lite mer salt.

Hetta upp en panna och fräs sparrisen i en skvätt olivolja på hög värme. Krydda med flingsalt och svartpeppar. Skaka pannan regelbundet och ta från värmen efter cirka 3 minuter, den ska ha rejält med spänst kvar.

Garnera med färsk basilika och servera risotton med den frästa sparrisen (och eventuellt kött). 



Färsk grön sparris. Mmmm..... Det fick jag inte tag på i småstaden på landet, men snart så även där!



De träiga ändbitarna la jag i den varma buljongen för lite extra smak!


Jag föredrar att snabbt fräsa sparrisen i olivolja och krydda med flingsalt och svartpeppar. Eller grilla den!


Risotto är risotto. Det går liksom inte att "trolla" med slutresultatet och få det att se aptitligare ut. Men det är gott, det kan jag lova som Mannerström säger. Nu gillar inte alla risotto men om just du tycker om det, prova att smaksätta med tomatpesto! Eller om du har någon annan slatt över i kylen från annan matlagning, smaksätt med det. Pesto Genovese, grillad inlagd paprika, zucchini eller någon röra som du har köpt färdig. Det mesta funkar alldeles säkert.
Är det förresten någon som vet varför schalottenlök inte säljs styckevis, eller gör den det? Jag har då aldrig sett det, bara att det säljs flera stycken i nät. Det är sällan jag hinner göra av med så många innan de blir dåliga, därför tycker jag det är jättebra att använda gul lök i risotton i stället.

Kanske lite tidigt att snacka om helgen men det gick inte att undvika prognosen för vädret som lovar uselt! Men om man kallar det "vårregn" så låter det i alla fall lite trevligare :-)

22 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen dina recept och bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Hanna, oj vad glad jag blir :-)

      Radera
  2. Tomatpesto är en stor favorit här! Smart att smaksätta risotton med den:-)

    Här är busvädret redan här, regn och blåst, brr:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du fatta att jag använde det för första gången för någon vecka sedan bara. Det är ju underbart gott och passade suveränt i risotton!

      Usch. Då är det bara en tidsfråga innan det är dags för skräpväder här också. Tänk "vårregn" :-)

      Radera
  3. kajomida09 maj, 2012

    Har aldrig sett en sa svart himmel som i eftermiddags, askregnet som sen kom var ocksa extremt. Nu en timma senare skiner solen! Vad lär vi oss av det? Think positiv, efter regn följer sol ;-)

    Jag har ju läst dina tidigare risottorecept och "trillade dit" lite halvt iallafall häromdagen och köpte s.k. halvfabrikat... en sort med parmesan, den andra med svamp. Vill testa dom först innan jag försöker själv, okej, jag vet att det inte smakar lika gott som dina ;-) men konsistensen är viktig. Sen jag flyttade till Tyskland för 26 ar sedan har jag aldrig mer haft "löst" ris utan bara pasar. Joda, det finns väldigt goda sorter där ocksa (särskilt pa LIDL här) och det är ju sa himla smidigt, men man kan nog inte göra risotto pa dom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånting är helt klart på gång här också, det stormar rejält utanför fönstret men regnet som utlovats dröjer. Inte för att jag klagar...

      Konsistensen är ju lite speciell med risotto, och det kan vara svårt att komma över. Vet att Alexandra (Kärlek på tallrik) har gjort risotto med råris men jag vet inte om jag skulle våga testa med "boil in bag".

      Om inte risottoris, blanda tomatpesto med crème fraiche och svartpeppar och vänd ihop med pasta i stället med en massa parmesan över. Det tänker jag prova själv!

      Radera
  4. Det var länge sedan jag lagade risoto! Jag har en kompis som brukar önska det när hon kommer på middag, fast på senare tid har hon kommit allt oftare så det har blivit så mycket annat att jag tror hon glömt risotton :-) Gott är det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då är det ju dags ju! Det här blev så löjligt gott så jag vet inte vad. Kanske får bli nästa gång risottokompisen kommer förbi igen :-)

      Radera
  5. Vilken underbar blogg. Tänk att jag inte hittat hitt förrän nu. Med detta recept har jag bestämt. LCHF är inte för mig. Risotto är ju gudomligt gott. Sitter här och dreglar. Får bli en risotto till helgen tror jag minsann:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Linn, vad glad jag blir. Välkommen hit!

      LCHF skulle jag aldrig komma på tanken att följa, är både potatisgris och övertygad om att man bör äta varierat, lite av mycket för att må bra. Men det är ju trevligt att tipsa om LCHF-varianter om någon vill ha det. Alla är ju olika!

      Den här risotton är faktiskt den godaste jag har gjort, pestosmakerna med mycket olivolja och ost passar så himla bra!

      Radera
  6. Man vill ju nästan ta en smakbit på skärmen så gott det ser ut på bilderna! Fast någon måtta får det ju vara:)

    Inte illa när till o med vitlöksogillaren satte i sej i glädje, då är det lyckat.

    Och åldern ja, där ligger vi nog lika, iaf två av oss:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog garantera att skärmen inte skulle smaka lika bra som risotton, så låt den vara :-)

      Japp, han e visst inte helt omöjlig trots allt!

      Vad gjorde man utan Facebook! Kan nu konstatera att jag är en siffra ner i födelsetalet än fru Anki i alla fall. 60-talister rockar :-)

      Radera
  7. Mmm härligt krämig och god ser den ut att vara mumsigt.
    Vårregn låter nice ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara intyga att så var det också! Bästa risotton jag gjort på länge. Älskar risotto!

      Vårregn och vårvindar - det är en fråga om inställning :-)

      Radera
  8. Gabriella10 maj, 2012

    Hej! Är så glad att jag hittat till din fina blogg.
    Schalottenlök säljs i lösvikt på min Hemköpsbutik i Farsta, Stockholm men det är också bara där jag sett det. Verkar inte vara så vanligt.
    Kram från en läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gabriella! Tack, kul att du hittat hit tycker jag :-)

      Härligt att höra att det finns smarta butiker! Farsta är inte så långt ifrån mig men för att bara köpa schalottenlök blir det en lite onödig resa :-) Hoppas fler hakar på. Ibland är det ju helt enkelt schalottenlök som passar bäst och jag gillar inte att slänga mat.

      Kram tillbaka!

      Radera
  9. Gör du tomatpestion själv, tacksam för recept i så fall. Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa!
      Just tomatpesto har jag inte gjort själv förut, här har jag använt Zetas färdiga på burk. Den är supergod så den kan jag verkligen rekommendera. Den finns på bild i inlägget om pastasåsen med chorizo och tomatpesto.

      Det borde inte vara så svårt att prova sig fram till egen tomatpesto med soltorkade tomater, parmesanost, pinjenötter, basilika och massor av olivolja. Jag kommer nog att testa så småningom men ibland är det bra bekvämt med färdiga produkter!

      Radera
  10. Vilket bra tips, älskar ju risotto (och tomatpesto) men har aldrig kommit på kombon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt gott blev det! Slattar i burkar är uppfinningarnas moder, eller hur var det :-)

      Visst skulle du till Värnamo du också tyckte jag att jag såg? Kuuuul!!!

      Radera
  11. Det här ser verkligen hur gott ut som helst. Älskar både risotto och sparris!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Allvarligt, om frasen "match made in heaven" nånsin ska ha bäring så är det här :-)

    Tack och kram tillbaks!

    SvaraRadera