tisdag 8 maj 2012

Sanslöst goda rödbetor med ädelost, citron och hasselnötsvinägrett


Rödbetor brukar jag äta våffelskivade och inlagda på burk till pytt i panna men jag tänker varje gång jag äter färska kokta, speciellt på krogen, att det måste jag ju göra själv någon gång! Nu har jag fortfarande inte gjort det men jag har ännu en gång fått smaka på fantastiskt goda rödbetor och jag bara måste bjuda på receptet som kockarna var snälla att ge mig. Receptet är skapat av mina kollegor till kocktävlingen "Årets Företagsrestaurang" på GastroNord där de stred för titeln under flera svettiga timmar. I mina ögon är de vinnare, speciellt med de här goda rödbetorna som är fyllda med ädelost! Jag fick äran att smaka på tävlingsmaten och jag var även där och fotade tävlingen.

Purjolöken ska vara "brunoise", något som jag nu har lärt mig är köksfranska för småskuret. Först skär man den julienne (tändssticksstrimlor) och sedan i små kuber med 3 mm på varje sida. Puuhh... Jag tror inte att man i sitt vanliga lekmannakök behöver vara lika noga, men småskuret ska det vara! Notera också att här anges mängderna i gram, där de anges överhuvudtaget. Där mängder saknas smakar man sig fram.

Rödbetorna ska enligt utsago passa väldigt bra till fisk men även som tillbehör till allt möjligt och även som förrätt.

6 portioner
300 g färska hela rödbetor
80 g ädelost
40 g naturell färskost
Salt och svartpeppar
30 g hasselnötter
30 g purjolök, mycket fint hackat
1 citron, saft och rivet skal
Kallpressad rapsolja
Socker
Körvel

Koka rödbetorna tills de är mjuka. Spola av och skala betorna försiktigt. Använd gärna handskar! Skär av toppen på rödbetorna och skopa ur botten med kuljärn. Mixa ädelosten med färskost och några droppar vatten. Smaka av med salt och svartpeppar.

Rosta hasselnötterna i ugn ca 15 minuter på 160 grader. Gnugga av skalen och grovhacka nötterna. Blanda med purjolök, citronsaft, citronskal, lite socker och rapsolja till en bra dressingkonsistens - smaka av. Spritsa rödbetornas bottenhalvor med ädelostmixen och lägg på "locket". Vid servering, toppa med hasselnötsdressingen och körvel.



Rödbetorna och andra grönsaker till bufféserveringen. 20 portioner skulle det vara, utöver 6 tävlingstallrikar till juryn...



Presentationstallrik till juryn för avsmakning. Tjusigt och gott!

Det är en verkligen helt annan värld, den där riktiga kockvärlden och jag blir väldigt ödmjuk när jag ser proffsen in action. Vilka kunskaper och vilken känsla för smak och presentation. Lägg sen till att laga maten under tidspress som petiga jurymedlemmar ska granska in i minsta detalj. Hatten av, säger jag bara!

16 kommentarer:

  1. Så kul att få hänga med på en sådan tävling, vilka nerver det måste vara i luften... huga!
    Och det där med att skära purjon i miniminibitar, nej där faller det på tålamod med en gång:)

    Vi äter inte så ofta kokta rödbetor, men varje gång det väl händer så säger vi alltid "Varför gör vi inte detta oftare?". Vissa saker är det bara så med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kul som helst att se dem in action! Nej, ingen brunoise för mig heller. SÅ mycket tålamod har jag inte.

      Varför är det så med vissa saker? Man tycker om det men sällan lagar man till sig själv. Tur då att det finns andra som gör det åt en :-)

      Radera
  2. Verkligen WOW! Häftigt o få vara med på en sån tävling och slippa stressen med att vara med. Jättefina bilden, men framför allt, det ser ju så sjukt gott ut! Vi gör ofta rödbetor och det är helt vansinnigt gott! Tack för ett fint inlägg i vanlig ordning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle aldrig palla stressen! Och inte roas av det heller, det måste vara kockar som är tävlingsmänniskor för att fixa såna där tävlingar. Om jag inte hade fått smaka hade jag blivit tokig - allt såg fantastiskt gott ut men rödbetorna, de blev min favorit.

      Thanx :-)

      Radera
  3. kajomida08 maj, 2012

    Kan bara halla med Andy: WOW! Later inte bara gott utan ser även vackert ut ;-) Fyllningen är väl ljus med gröna inslag av mögel(ost) och purjo och detta i kombination men den lila rödbetan... härligt!

    Är uppvuxen med kalvsylta med rödbetor som kvällsmat nu och da, men om kalvsylta skulle passa ihop med fyllningen är jag inte säker pa, men den kan man ju ocksa variera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte exakt vilken ädelost de använde men det är bara att trycka ner sin egen favorit, eller varför inte getost som är rödbetans ständiga följeslagare. De tävlande var begränsade i urvalet av råvaror, det fanns ingen getost men väl ädelost och jag tycker de använde den väl.

      Kalvsylta, huva :-) Skulle hellre ta dessa som en förrätt...

      Radera
  4. Guuud! Låter helt underbart gott. Och ser fantastiskt ut. Helt klart vinnare. Måste varit kul att fått vara med och kika och fota. Och smaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev helt såld och bad om receptet redan nästa dag :-) Tur att jag är så snäll att jag fick det :-)

      Hur skoj som helst, kände mig som värsta reportern!

      Radera
  5. åhhrerrejesussågott! Och tjusgit, och himla fint fotat.
    Hasselnötter och rödbetor alltså... hmmmm... nägot säger mig att jag inte kommer kunna släppa tankarna på de här betorna förrän jag testat dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra motiv, en fröjd att fota! Ja, jag säger bara det - mjuka härliga rödbetor och så knaprig dressing med hasselnötter. Och så en liten överraskning inuti med ädelost. To die for!

      Bara att göra bums :-)

      Radera
  6. Ojojoj, så kul att vara med där... nejdå, jag är inte avis alls ;)

    Underbara bilder och det ser jättegott ut yummie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En upplevelse helt klart, och så inspirerande också! Jag blir så impad av dem. Vilken disciplin och vilket hantverk.

      Gott, gott, gott!

      Radera
  7. Fattar inte varför jag inte hittat in till dig tidigare... här finns ju hur mycket gott och trevligt som helst. Dessa rödbetor tex låter ju helt himmelska, kommer garanterat att testa detta recept. Sallad med bland annat kokra rödbetor och getost är en annan favorit. Ok från och med nu är du har du helt klart en ny följare. Ska bli kul att ses också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaksmulan! Det finns så otroligt många matbloggar så det är ju inte så konstigt att man inte kan ha koll, men nu är ordningen återställd :-)

      Jag lade en kommentar hos dig för någon dag sedan men den måste ha försvunnit i cyberspace... Jag skrev i alla fall just att jag gillar det jag ser hos dig också och att jag ville "läsa på" din blogg eftersom vi ses snart :-)

      Tack för fina ord - jag blir jätteglad!

      Radera
  8. vilken underbar rätt, vill smaka nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så duktiga var de! Och att jag verkligen fick smaka, vilken ynnest!

      Radera