tisdag 31 juli 2012

Frittata med broccoli, blomkål, sparris, bacon och ost - som ensamrätt eller tillbehör. Varm, ljummen eller kall...


Ägg dominerar i en frittata och gör den matig. Med en massa grönsaker, bacon och ost så har du en hel måltid med just den här frittatan. En sallad till kanske men absolut inte nödvändigt. Jag gjorde den först och främst som ett tilltugg och skar upp i små kuber, att småäta av innan en grillmiddag. Utmärkt på en buffé förstås. Det blev mycket över som blev en härlig måltid dagen efter. Helt kall, fortfarande saftig, mättande och god. För mer protein till maten, fräs på några korvar!

Frittatan håller ihop väldigt bra tack vare att det är så pass mycket ägg i den i förhållande till mängden mjölk, och så bidrar nog osten en del till att binda ihop det hela också. Ännu en gång har jag använt broccoli och blomkål som jag tycker är så gott speciellt nu på sommaren, och så sparris. Bacon behöver ingen närmare presentation, det kryddar vilken rätt som helst och så västerbottenost. Du hör ju själv, det här kan inte bli annat än gott :-)

8 bufféportioner/4 portioner som hel måltid
8 ägg
1 dl mjölk
1 påse riven västerbottenost (150 g)
1 krm svartpeppar
2 paket bacon à 140 g
Blomkålsbuketter, ca 250 g
Broccolibuketter, ca 250 g
1 knippe grön sparris, 10-12 st

Strimla bacon och fräs tills det har släppt det mesta av fettet och börjar bli knaprigt. Skär bort nedersta delen på sparrisen, den hårda och träiga (spar bitarna till en grönsaksfond eller soppa). Dela sparrisen i mindre bitar. Lägg bakplåtspapper i en avlång form, ca 25 x 30 cm. Med en mindre form blir frittatan tjockare och kan ta lite längre tid att bli klar. Täck då med folie på slutet om den får för mycket färg. Fyll formen med sparrisbitar, blomkåls- och broccolibuketter samt bacon.

Vispa ihop ägg, mjölk och svartpeppar. Blanda ner osten i äggblandningen och fördela jämnt över grönsaker och bacon i formen. Grädda i 200 grader varm ugn i 35-40 minuter. Kolla så att frittatan har "stannat" och inte är lös någonstans. Ställ att svalna lite grand och skär sedan upp i små bitar om det är till en buffé eller som tilltugg. Servera frittatan hel i formen om den ska ätas som hel måltid så får var och en skära till sig en bit.


Så mycket gott och grönt! Och vitt!



Allt är på plats, nu ska det sköta sig själv i ugnen. My favourite kind of cooking!


Små, helt underbara bitar av frittatan. Det var svårt att sluta äta av dem men jag fick hålla mig så att jag fick i mig grillmiddagen lite senare, vilket gick utan problem det också...

Inte blev det något gjort i lägenheten igår inte... Det blir för stressigt och jobbigt att göra det efter jobbet har vi insett. Dessutom fick jag en väldigt otrevlig huvudvärk framåt kvällen, den sitter fortfarande i efter väldigt få sömntimmar och jag är så gott som säker på att jag har dragit på mig nån sommarbacill som bara väntar på att få blomma ut. Det blir till att ta av våra semesterdagar för att få gjort det som måste göras innan inflyttningen. Några dagar kan vi väl offra men resten av dem ska vi tillbringa på landet, bara njuta och koppla av. Det är ganska lätt gjort i såna här omgivningar...


Det här är väl ungefär vad jag orkar just nu när det gäller mat, att skriva om det... Gör inget dumt som jag nu och dra på dig nåt skräp, utan håll dig borta från sommarförkylningar och baciller!

10 kommentarer:

  1. Håller tummarna att det inte blir något av dina *besvär* utan att det bara är fullmånen som spökar... Annars ska ju vitlök vara bra när man inte vill dra på sig en massa baciller - det är nog för att varken baciller eller smittande personer kommer i närheten av en själv ;-)

    Frittatan ser jättegod ut och jag funderade på hur stor den blir och hittade detta: "en avlång form, ca 20 x 20 cm". Jag hoppas nu att ditt kök inte blir fyrkantigt med 230 x 65 cm eller så *lol*

    Skämt åsido... man borde väl kunna göra frittatan i en gjutjärnsstekpanna också som man sen ställer lite på uppvärmning på grillen?

    Jag är nu ledig till den 13:e augusti och det kommer blir lite mer matlagning de närmaste dagarna - med recept härifrån såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, förhoppningsvis går det över med lite vila. Ser att jag skrivit fel mått på formen, den behöver vara lite större. Ju mindre form, ju tjockare frittata. I en gjutjärnspanna blir det nog trångt men du kan ju dra ner på mängderna proportionellt. Borde absolut gå att värma upp igen på grillen med lite folie över.

      Köket blir betydligt större en skrubben vi har nu :-) Ha en skön ledighet och god matlagning!

      Radera
  2. Frittatan ser god ut och så nyttigt!

    Håller mina tummar för att du håller dig frisk annars får du göra som kajomida tipsar... vitlök men även äppelcidervinäger ska vara bra mot baskelusker ;) kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt god och faktiskt nyttig också nu när du säger det, lite ost i är ju inte hela världen och fettet från baconet rinner ju av. Om du vill testa vegetariskt utan bacon behöver du tillsätta lite salt.

      Tack, vila och vatten. Och kanske en smoothie då med både vitlök och äppelcidervinäger. Det låter väl gott :-)

      Kram!

      Radera
  3. Frittata är så gott och smidigt, varm som kall dagen efter :) Den här låter mumma!

    Hoppas att sjukan du dragit på dig drar vidare snart igen! Sova sova sova är mitt enda husmorstips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen en bra frittata, suverän dagen efter oxå. Jag tror också på att sova och låta kroppen ta hand om sitt i lugn och ro...

      Radera
  4. Men så gottigt! Strandmat kan man kalla det, om det bara blir stranddagar vill säga...

    Krya på dig!

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strandmat får det gärna bli nästa gång, mer sommar måste det bli! Tack, Malin!

      Radera