fredag 6 juli 2012

Tomat- och jordgubbssallad med basilika och vitlök. Va?! Funkar!

 
Mycket otippat att jag skulle äta en tomat- och jordgubbssallad med basilika och vitlök (!)... Det låter smått galet i mina öron men herreminje så gott. Fullkomlig smakexplosion i munnen! Allt lirar så fantastiskt bra ihop och jag blir så lycklig över att jag vågade prova :-)

Den här salladen passar till så gott som allt på grillen, verkligen ett universaltillbehör som du fixar till på ett kick!

4 portioner (fast troligen färre eftersom man vill ha mycket av det...)
1/2 liter jordgubbar (250 g), halverade
300 g körsbärstomater, halverade
Ca 15 basilikablad, strimlade
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 msk olivolja
Flingsalt och grovmalen svartpeppar

Blanda rubbet och krydda med salt och svartpeppar. Punkt.


 

Jag behöver väl inte säga att det här tillbehöret gjordes när Mannen som i princip hatar vitlök inte var med vid bordet. Gissa om jag passade på att använda vitlök både högt och lågt när jag bjöd bror och svåger på grillmiddag förra helgen!

 

Tänk att jordgubbar funkar så bra ihop med tomater - och med vitlök och basilika! Men det är väl det där med sötma och syra i harmoni. Och det är precis vad det handlar om här. Matharmoni!


 
 
Jag hoppas du vågar prova (om du inte redan har gjort det) och du kommer inte bli besviken!
 
Önskar dig en trevlig helg eller trevlig semester. Det är nog många som firar lite extra denna fredag med semesterstart. Men när ni "går på igen" då har jag min semester kvar :-)
 
Kanske vågar jag mig ner i vattnet den här helgen när det är så varmt. Eller inte...
 
 
 

18 kommentarer:

  1. Detta recept låter mycket vågat, men det är nog mer vågat att fråga om det verkligen är du som inte vågar dig ner i vattnet på bilden... ;-)

    Receptet vidarebefordras till en "salladsälskare" och om ett "go" kommer, så översätter jag...

    Från mig också en trevlig helg till dig och andra medläsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, nej det är Mannens kraftiga vader, inte mina muskelfria :-)

      Spännande! Hoppas the salad lover uppskattar det!

      Tack detsamma, Kajomida!

      Radera
  2. Absolut skulle vi vilja testa detta, tycker det låter vansinnigt gott och oerhört spännande (jisses vilken massa adjektiv vi staplade där...)

    Ha en riktigt skön helg du också Lotta,
    dubbelkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju en massa beskrivande fantastiska väldigt objektiva och målande adjektiv som e grejen ;-) Tror detta skulle landa väldigt fint i era paletter i gommen!

      Thanx - och ni vet!

      Kram + Kram

      Radera
  3. Jordgubbar i sallad är väldigt gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt ny värld har öppnat sig :-) Jordgubbar inte bara i desserter och med tårta utan i mat. Fantastiskt!

      Radera
  4. Låter ju lite konstigt. Men spännande. Tror jag måste testa någon dag. Gillar ju alla smaker var för sig och då kan det inte bli fel ihop. Eller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. You and me both. Jag var sååå skeptisk men tänkte att va tusan. Kombon blir helt sagolikt god! Lova att du testar. Det funkar verkligen!

      Radera
  5. Ojoj, spännande Lotta! Ska testa för det vågar jag ;)
    Stor helgkram och javisst, du har ditt gottiga kvar sen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Amy - det visste jag väl :-) Du kommer inte ångra dig, jag lovar!

      Stor kram tillbaks!

      Radera
  6. Jordgubbar är så fantastiskt gott att ha i annat än desserter. Dess söta smak kan jag tänka mig passade bra ihop med vitlöken.
    Jag har snart bara en vecka kvar och börjar få ångest. Tur det finns en del trevligt inbokat framåt hösten ;-)
    Trevlig helg. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad jag precis har upptäckt. Hur goda gubbarna än är så kan man nästan tröttna på att äta dem som efterrätt och dessert. Nästan.... De har fått en helt annan plats i matlagningen.

      Förstår precis den där ångesten som smyger sig på. Men ni har ju hunnit med massor och visst har ni haft fint sommarväder? Det är många lediga dagar ändå kvar av sommaren efter semestern men visst känns det trevligt med en höst med lite extra guldkant :-)

      Detsamma och kram till dig!

      Radera
  7. Tänk vad lite söta kan göra i maten! Oväntat men jag kan tro att det var gottgottigottgott! Här firas semester :) Hoppas du har haft en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att jag vågade prova! Grattis till semester, hoppas den blir bra. Bra helg för oss trots regn idag. Det blir vad man gör det till.

      Radera
  8. Detta var tokigt gott! Tack för ett härligt recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det sjukt gott!? Fint du har inne hos dig, borde följa hur det går för dig att äta fisk då jag gärna också skulle vilja "komma igång" att äta det. Har aldrig blivit tvingad att äta men har svårt för smakerna om det inte är pinfärskt. Gillar inte "fisksmaken"....

      Radera
    2. Ja verkligen jättegott! Tack :) Ja, det ska bli spännande att se om jag kan bli omvänd ;) Provade sesampanerad sejfilé häromdagen och det var helt okej. Inte tokgott men heller inte oätligt. Behöver vänja mig vid just smaken, och lukten... :)

      Radera
    3. Ja, usch. Vad mesiga vi är :-) Att det ska smaka tokgott är nog bara att glömma. Fast en riktigt bra toast skagen med riktigt färska räkor på en bra restaurang kan faktiskt smaka tokgott! Fortsatt lycka till med fiskätandet :-)

      Radera