torsdag 16 augusti 2012

Ugnsstekt potatis med bacon, lök och körsbär - otippat gott, så glad att jag provade!



Blicken fastnade på en receptbild med potatis, så är det ofta :-) Och när potatisen hade lagats på en plåt i ugnen med sidfläsk tänkte jag direkt "bacon". Potatis och bacon, mer än "halva inne" om man säger så. Att det sedan skulle vara lök och rosmarin med på plåten gjorde ju inte saken sämre. Men så var det där med körsbär... Hmm, hur blir det egentligen? Men eftersom det är Lisa Lemke som tagit fram receptet så litade jag på hennes omdöme och gjorde denna plåt med underbara smaker. Och ångrade mig inte en sekund!

Jag bytte ut sidfläsk mot bacon och gjorde så här.

Skivade ungefär 700 g potatis i ca 1/2 cm tjocka skivor. Skivade två gula lökar. Blandade lök och potatis med lite rapsolja på en ugnsplåt. Saltade och svartpepprade. Tärnade två paket bacon (280 g) grovt och lade ovanpå potatis och lök. Några färska kvistar rosmarin och sedan in i ugnen på grillfunktion, 225 grader, i femton minuter. Ut med plåten och på med körsbär. In i ugnen igen i ca 15 minuter till. Klart när potatisen fått färg och mjuknat.

Min älskade man och ärligaste kritiker var skeptisk. Han lade upp av maten inklusive körsbär men de blev liksom liggandes på tallriken. "Prova i alla fall", vädjade jag. Det gjorde han och tänka sig, han tyckte om det! Det var väldigt, väldigt gott enligt oss båda. Men som ensamrätt lite tunt så vi kompletterade med grillad kyckling som passade perfekt till detta.



Använd tärnat sidfläsk om du föredrar det. Jag skar baconskivorna så att de höll ihop lite grand som större bitar. Det får inte vara för smått - då bränns det väldigt snabbt i ugnen. Doften av färsk rosmarin och bacon som smälte i ugnen var helt underbar! Mindre underbar doft att ha i kläderna dagen efter men det går ju att byta, även om det är semester :-)



Det är väldigt länge sedan jag åt körsbär men himmel så goda de är när de smakar som de ska. Saftiga och söta. De gjorde verkligen sitt till i den här potatisrätten.



Så var det klart! Körsbären bubblar ur sig bärsaft när de blir varma och skrumpnar ihop lite grand, men det gör inget. Enligt receptet ska körsbären kärnas ur men det hade jag ingen lust med så jag slängde på dem med både kvist och kärna kvar. Det går alldeles utmärkt att plocka upp bären med fingrarna, äta och spotta ut kärnorna.



Bärsaften sipprade ut och färgade den gula löken röd och så blev allting lite saftigare. Perfekt!



Potatisen är inte riktigt som jag vill ha den ännu men det funkade riktigt bra med färskpotatis. Just att potatisen tillagas under grill gör nog stor skillnad, den får fin färg och blir inte alls blaskig.



Med grillad kyckling till potatisrätten blev måltiden komplett, tycker vi. Vi blev skönt mätta och väldigt nöjda. Fräscht, enkelt och mycket smaker. Inget att tveka på helt enkelt. Testa!

Jag har ju lagat potatis med bacon och lök i ugnen förut, tillsammans med hel fläskytterfilé. För övrigt en rätt som ständigt ligger på tio-i-topp-listan här i bloggen och det förstår jag, det är väldigt gott:




Om du vill hitta på något annat med körsbärsskörden, prova svågerns körsbärslikör - men rusta dig med tålamod först. Den behöver nämligen en del tid innan den kan drickas:





Vi har lite oflyt med flyt kan man säga. Oflyt pga att utlovade hantverkare inte blir tillgängliga förrän en vecka efter utsatt tid och med det flyt eftersom det innebär att vi har några dagars riktig semester på landet. Det blir väldigt intensivt sen och vi kommer att få leva väldigt primitivt i ett ofärdigt hem men det ska nog gå det också. Till dess njuter vi järnet och samlar på oss energi. Solen och det fina vädret är med oss och den mesta energin jag ska förbruka idag går nog till att fundera på vad vi ska äta till middag, och till att laga den förstås.

Hoppas du har en fin vecka så här i augusti - än är det sommar minsann!





24 kommentarer:

  1. Åh körsbär - vad gott! Ser jättegott ut, särskilt med körsbären och kycklingen tillsammans. Fylla kyckling med körsbär kanske? Ett himla meck att kärna ur de små rackarna bara ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med körsbär! Tror absolut att det skulle att funka att kombinera körsbär och kyckling i en rätt. Såg hur det såg ut när svågern kärnade ur till sin likör, ingen vacker syn. Han hade ingen urkärnare till hjälp :-)

      Radera
  2. Varför inte, vi har väl alla ätit något plommonspäckat och detta är en ny variant - utan plommon ;-) Hade nog gjort som M först ialla fall, men provsmaka ska man alltid göra innan man säger "tycker jag inte om"...

    Med några skivor vanlig hederlig falukorv i blir det också lite matigare och jag tänkte direkt på din goda cambozolasås (broccoli-blomkåls-gratäng), den vore nog perfekt - med ännu mer bacon eller prosciutto i förstås ;-)

    Efter flera dagar i rad med härligt väder så regnar det nu, men jag ska försöka skicka det neråt i Tyskland så att ni där upp får det bra ett par dagar till ☼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, fläsk och frukt/bär funkar ju. Körsbären är väldigt "snälla" i smaken så de tar inte över. Korv, potatis och bacon är ju aldrig fel :-)

      Tack, vädret håller i sig även om det är mer moln idag. Men väldigt varmt och skönt. Helt klart fortfarande sommar!

      Radera
  3. Visst är det sommar ännu, bästa sommaren på hela sommaren.

    Bacon är så gott, piffar upp det mesta. Med körsbär såg ju festligt ut.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt härligt nu, och varmt! Så skönt nu under våra sista semesterdagar...

      Bacon är den perfekta kryddan, tycker jag!

      Radera
  4. Det här var en helt ny kombination som jag aldrig har hört om innan. Det låt jättespännande och jag blev sugen på att testa rätten:) Min färska rosmarin har jag använt alldeles för dåligt och några körsbär får slinka med mig hem från affären i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tänkt strunta i rosmarin först men den funkar toppen i den här rätten, så se till att plocka av din färska rosmarin om du testar! Och glöm inte körsbären från affären :-)

      Radera
  5. Låter väldigt gott ihop på dom beskrivning. Körsbär är så oerhört gott, men jag kan ju inte skryta med att jag använder den i mat direkt.
    Jag har testat att göra minipajer i smördeg som du. Blev kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott och jag förstår inte varför jag inte har ätit det på så länge. Inte direkt varmrätter man tänker på när man ska använda körsbär men det funkar här!

      Kollade dina minipajer med smördeg - gott gott! Visst är det suveränt med smördeg :-)

      Radera
  6. hm vad spännande med körsbär.
    har gjort liknande potatis dock utan de bären...men ska definitivt prova nästa gång :)
    jag brukar ha lite olika toppingar på, västerbottenost är favoriten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatis i ugn på alla möjliga sätt gör jag gärna, och västerbottenost är riktigt, riktigt gott till potatis. Prova gärna, tror inte du ångrar dig!

      Radera
  7. Vilket bra recept för en potatistjej som mig!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en potatistjej till :-) Tack detsamma!

      Radera
  8. Spännande med körsbären. Gillar ju frukt i mat så borde inte vara så konstigt egentligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, faktiskt inte konstigt alls när man tänker efter men jag hade inte kommit på det själv. Oj, vad gott det är med körsbär!

      Radera
  9. detta måste jag bara testa ..... otroligt spännande
    till en amarone

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra kombination :-)

      Radera
  10. Spännande, det låter jättegott, den där likören lät inte så illa den heller :-)

    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen supergott. Likören har jag inte lyckats få smaka men enligt utsago från svågern som drack den i vintras när den var klar så fick den bra betyg.

      Tack detsamma!

      Radera
  11. Ser himla gott ut minsann, synd att jag får ont i magen av körsbär... men kanske om de bubblar länge i ugnen hmmm. Det ser onekligen läckert ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får oxå lätt ont i magen av körsbär. Speciellt om de är lite omogna. Dessa kände jag inget av alls. Varken som färska eller i maträtter. Kanske vågar du prova. Living on the edge :-)

      Radera
  12. Körsbärslikör mums :) maken gjorde det förra året tar tid men det är det värt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det. Efter första insatsen så sköter den ju sig själv dessutom. Återstår bara att vänta in det.

      Radera