fredag 5 oktober 2012

Baconpotatis - det bästa av två världar


De som känner mig vet att jag älskar bacon och potatis. I våras ingick dessa två äktenskap med varandra i mitt kök och de lever fortfarande lyckliga tillsammans. Därför tänkte jag tipsa om detta fantastiska tillbehör igen. Jag misstänker att det är många som till helgen gärna köper hem lite kött och så ska man fundera på vad man ska ha till. Då har jag svaret, det äkta paret baconpotatis!

Lätt att fixa till också. Ta bara så många potatisar du vill ha och räkna med en halv skiva bacon till varje potät. Börja med att koka potatisen tills den har någon minut kvar för att bli färdig i välsaltat vatten. Låt den svalna och linda sedan en halv skiva bacon runt varje potatis. Lägg i form med olivolja och skaka runt.

Ställ in baconpotatisen i övre delen av ugnen på 225 grader i ca tio minuter. Vänd på potatisen en gång under tiden så att den får fin färg på båda sidor och baconet liksom "smälter in" i potatisarna. Det kan ta upp till kvart innan det är klart - lite beroende på hur välstekt du vill ha ditt bacon. Servera potatisen som tillbehör till en köttbit och gärna någon sås - annars blir det nog lite för torrt. (Fast jag skulle kunna äta bara baconpotatisen...)

För mer och varierad smak kan du lägga en kvist av salvia, timjan eller rosmarin under baconskivorna. Just salvia tror jag passar jättebra!



Lindat och klart. Sköter sig själv i ugnen medan du fixar med annat. Sån't gillas!


Om du är nyfiken på vad jag serverade till baconpotatisen så är det en fläskfilégratäng med lök och rosmarin. En riktigt ful historia men gräddigt och såsigt - med andra ord perfekt till potatisen!

Receptet på gratängen hittar du här >



Så blev det helg. Igen. Riktigt höstigt och härligt nu, tycker jag. Vi ska till landet. Fast det är inte helt självklart just nu. Egentligen borde vi stanna i sta'n och packa upp lite fler kartonger som fortfarande står och väntar men det är svårt att hålla sig från landet. Dessutom ska vi ju få ta med oss brorsans och svågerns katter och det är också himla mysigt. Vi åt middag hos dem i deras nya lägenhet igår kväll - katternas alltså - det är ju de som bestämmer - brorsan och svågern bor hos dem :-) Så gott och trevligt. Mannen fick matlåda med sig därifrån också vilket uppskattas mycket. Han börjar bli väldigt trött på gymmets lunch, kyckling och ris, kyckling och ris, kyckling och ris...

Ta nu vara på dagsljuset som visar sig mindre och mindre för varje dag, men deppa för den skull inte ihop för det! Tänk på att för varje dag som går närmar vi oss vår och sommar igen :-) Till dess njuter i alla fall jag av det som är "nu". Det är så jobbigt och stressande om man bara ska leva "sen".

Önskar dig som läser en riktigt god och skön helg!




24 kommentarer:

  1. G.E.N.I - det är vad du är! Tänk om man kunde få låna en eller två katter då och då, det hade varit mysigt! Ha en fin helg på landet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska bli ett nytt namn på bloggen: G.E.N.I. :-) Det är super att få vara extramatte och husse till goa katter.

      Tack - och detsamma! Götet är ju som på landet - hi hi :-)

      Kram!

      Radera
  2. Wow, helt nytt för mig. Kan tänka mig att det är en succé, sältan i baconet med potatisen. Du kan du!

    Ha en ursketabra helg i stugan du!

    Kraaam Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. En succé är ordet :-) Tack detsamma och fortsatt lycka till med butiken!

      Kraaaaaaaam!

      Radera
  3. Heaveeeen! Jag har också en fäbless för just bacon och potäter (och smör och grädde och och...) så detta passar mig perfekt!

    Ha en toppenhelg och tack än en gång för det grymma inlägget om träffen! You rock! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hakar på smör och grädde och... jag också :-) På frågan vad man skulle vilja leva på om man hamnar på en öde ö så ligger bacon och potatis väldigt bra till!

      Detsamma och varsågod - ett nöje att få skriva om det men ännu bättre att få ha upplevt :-)

      Kram!

      Radera
  4. Men du, då tar jag och slår till på baconpotäter så gör du bacontorsk, done deal ;). Ha en härlig helg på landet med katter och god mat och en och annan öl kanske..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Given deal! Jag har bokmärkt din bacontorsk och tycker det är klockrent att använda krondillsoljan till potatismos. Kan knappt vänta!

      Har med mig Emmys Ängöl från Kalmar som ska provsmakas i helgen!

      Radera
  5. Återigen något som bara måste testas, frågan är bara till vad ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till vad som helst som du äter potatis till - den är bara något pimpad :-) Du kommer alldeles säkert på något.

      Trevlig helg!

      Radera
  6. Där är några som har pratat om baconpotatis på jobb och det verkar supergott. Och gratängen verkar ju inte så dum den heller!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De passar suveränt ihop, potatis och bacon. Gratängen är som sagt väldigt ful att titta på men smakar väldigt gott. Ris till tror jag funkar också...

      Trevlig helg!

      Radera
  7. Men vilket bra sätt att se på saken, det går ju bara närmare sommaren, vi visst väl att det fanns flera anledningar att vi gillade dej så! Good thinkin!
    Och så bacon o potatis (panntofflor), såsen och köttet (kyded) - dregel där, mer än lite grann...

    Vi hoppas ni får en fantastiskt härlig helg på landet (lanned) med en hel massa matlagning.

    Kramar

    PS, Såg din kommentar hos Kim, det är ju också precis som vi!!!DS!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur - det är "bara" en fråga om inställning :-)

      Det är så härligt att få ordförrådet utökat med skånska ord. Pantoffler/pantofflor hade jag aldrig hört innan mitt premiärbesök i Skåne :-) Och nu får jag lära mig kyded och lanned åsså, underbart :-) Finns många anledningar att gilla er också!

      Det har börjat bra här på landet. Mörkt, kallt, ingen annan här och alldeles underbart!

      Hoppas ni har en underbar fredag - stora kramar till er

      PS Kan vara svårt för en del att förstå, men huvudsaken är ju att man själv vet var man står och vad man vill...

      Radera
  8. Baconpäror ska jag ha i tanken nästa gång det vankas potatis. Låter smarrigt!
    Trevlig helg, hörrö!!

    SvaraRadera
  9. I hear you sister! Alltså jag älskar både bacon och potatis, så det här en ljuv musik.
    Hoppas nu att du hann smaka någon av de andra ölen. De verkar vara ivriga på att bli uppdruckna eftersom de öppnar sig själva.
    Själv kör jag på en vit helg. Kan ta ett tag att få ur allt vin ur kroppen, ho ho... Kommer vistas i landstingets korridorer och där kommer det inga vinpaket med maten ;-)
    Trevlig helg vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket harmoniskt par :-) Avsmakning ska ske idag - till bastubad. Ja, den där lilla rackaren hade lite för bråttom :-)

      Vitt passar ju sjukhusmiljön - bra att låta kroppen få göra sitt ifred. Behövs ju verkligen efter den helgen!

      Detsamma till dig och familjen. Kram!

      Radera
  10. För en vegetarian (läs mig) ser dina bilder verkligen fina ut... jag har ju sagt det tidigare men det tål att upprepas! :) Ha en riktigt fin helg på landet vännen, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snäll du är! Här på landet är det solig höstdag och riktigt härligt. Hoppas du också har en riktigt fin helg!

      Kram!

      Radera
  11. Men JA! Naturligtvis. Enligt principen Allt blir godare med bacon så måste ju detta vara en dunder- och braksucce!

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Finns det inte någon blogg som till och med heter något med just det, att allt blir godare med bacon?

      Dunder och brak är bara förnamnet :-)

      Lycka till med julsångerna till julkorten - jag har tyvärr bara klassiker att erbjuda som du säkert sedan länge har använt :-(

      Radera
  12. ja bacon o potatis är en underbar kombo. Jag brukar lägga till västerbottenost också men måste prova din variant som ser urläcker ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj! Tack för det tipset - varför tänkte jag inte på det? ALLT blir bättre med västerbottenost. Och bacon :-)

      Jag provar din variant nästa gång!

      Radera