onsdag 20 februari 2013

Quiche Lorraine - eller ost- och baconpaj med lök


Paj gör jag väldigt sällan. Dels brukar jag inte lyckas så bra med degen och så brukar jag ändå skala bort kanten när jag äter. Det är ju fyllningen jag vill åt :-) Men det är inte så dumt faktiskt! I helgen på landet tittade jag på inspelat avsnitt av Masterchef Australia (ett av mina favoritprogram).

Utmaningen i Master Chef gick ut på att göra en perfekt quiche Lorraine, d.v.s. en ost- och skinkpaj typ och jag blev sååå sugen på att göra själv fast jag bytte ut skinkan till bacon (förstås). I programmet gjordes pajen enligt konstens alla regler, med "white bake", ärtor i skalet m.m. m.m. Skalet gräddades i två omgångar och i pajdegen hade de äggulor. Jag använde ett hederligt pajrecept av den svenska modellen när jag gjorde den här pajen. Ost- och baconpaj med purjolök och gul lök. Gott!

En krispig sallad är gott till en ganska mäktig paj. Jag gjorde enklast möjliga med salladsblad, tomater, gurka, paprika, röd lök och lite krämig avokado. Ingen dressing men en vanlig vinägrett passar förstås.

Om du vill göra pajen som den görs Down Under så finns receptet här >

4 portioner
100 g smör 2 1/2 dl vetemjöl 1 krm salt 2 msk vatten 125 g rökt magert sidfläsk
1 liten purjolök, skivad
1 gul lök, hackad
Smör att fräsa i
3 dl grovriven emmentalerost 
3 ägg 
3 dl grädde (jag tog 1 dl visp- och 2 dl mellangrädde)
2 krm salt 
1/2 krm svartpeppar

Hacka samman smör, vetemjöl och salt och arbeta snabbt in vattnet med händerna. Tryck ut degen i en pajform och låt den stå 30 minuter i kylskåpet. Fräs baconskivorna och lägg att rinna av på hushållspapper. När de har svalnat, klipp i småbitar. Fräs purjolök och gul lök i lite smör tills det mjuknar. Blanda med bacon. Fördela lök- och baconfyllning jämnt i pajskalet. Strö över hälften av osten. Vispa ihop ägg, grädde, salt och svartpeppar. Häll över fyllningen. Avsluta med resten av osten. Grädda pajen längst ner i ugnen på 200 grader i ungefär en halvtimme, tills fyllningen är fast. Servera med sallad.



Jag har lyckats lära mig att pajdeg ska nypas ihop snabbt, innan smöret hinner bli för varmt. Helst ska man väl använda matberedare men jag har bara en och den är på landet... Det gick ändå bra att nypa ihop smör och mjöl innan jag blandade med vatten till en deg. Degen lade jag mellan smörpapper och kavlade till en rund cirkel. Sen var det lätt som en plätt att flytta över degen till pajformen, ca 26 cm i diameter med låg kant.



Purjolök och gul lök tillsammans med bacon passar finfint i pajen!



Här gjorde jag som the aussies. Först hälften av osten ovanpå fyllningen, sedan äggstanningen och sedan resten av osten. Vet inte riktigt varför det skulle vara bättre än att ha all ost överst sist men bra blev det i alla fall.



Dags att grädda pajen. Under tiden fixar jag sallad!



Trevligt att lägga upp salladen på stort fat i stället för i en salladsskål.



Paj och sallad klar. Trist färg på pajen. Bra med en sallad som piggar upp!



Med lite avokado i salladen blir den krämig och ingen dressing behövs. Tycker jag i alla fall.


Så blev det mitt i veckan i en rasande fart. Det är lite läskigt ibland när jag stannar upp och konstaterar hur veckorna bara rullar på. Fast i väntan på våren är det ju ganska OK att det rullar på... Tittade på solkartan på nyheterna i morse och nu går solen upp vid sjutiden på morgonen och håller sig uppe ända till en liten stund efter klockan 17! Många minuter mer solljus varje dag blir det nu.

Jag försöker att inte bara se våren där framme någonstans utan försöker ta tillvara på tiden NU. Inte så lätt alla gånger. Efter jobb, handla, laga mat och äta har klockan blivit kväll och jag orkar i alla fall inte så mycket mer än att smälta maten i soffan och titta på TV. Sen gärna ett varmt bad medan jag bläddrar i en tidning. Jag blir lagom slö och sen är det dags att krypa ner i sängen i ett svalt sovrum där fönstret har stått på glänt hela kvällen. Men! Nu blev jag nästan trött :-) Dags att resa på sig, koka spagetti till köttfärssåsen som puttrar på spisen och sedan äta middag!

Ha en skön kväll, lill-lördag och allt!


27 kommentarer:

  1. Japp extra ljust, det gillar vi minsann! Vilket fint fat du hade salladen på, onsdagskramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillas mycket! Tack. Fatet är en Matteustallrik, del av en samling vi fick i bröllopspresent. Älskar färgen!

      Onsdagskramar tillbaka!

      Radera
  2. -Kom till mamma!!

    SvaraRadera
  3. Men pajdegen! Det är ju den som är godast! Säger jag, som gjorde en deglös paj så sent som igår. Hoppsan! Men fyllningen är ju inte så tokig heller :) Du kör osten separat alltså? Jag har testat massa olika men tycker ändå osten är godast i stanningen. Och kanske lite extra av en annan god ost på, fetaost eller sådär. Men det är väl en smaksak såklart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmnja, där delas baken. Jag menar smaken... Jag gjorde enligt Masterchef Australia med osten på det viset men spontant känner jag ju att det vore bättre att blanda med stanningen. Får göra så nästa gång...

      Fetaost är aldrig fel att blanda med :-)

      Radera
  4. Cheeeewsus, vilket fint skal du fick till! Du ska se när jag gör paj... är heller egentligen inte så förtjust i skalet så jag är alltid lite slarvig när jag gör det, vilket resulterar i att kanterna ser helt bananas ut. Haha. Oh well. Nu har jag börjat göra paj utan deg istället, funkar bra det med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev faktiskt riktigt tunt och fint. Där brukar det alltid gå åt skogen annars. Paj utan deg, blir det typ omelett då :-)

      Radera
  5. Hej gillar inte heller pajdegen, men sen jag hitta ett recept med Keso så tycker jag den är helt ok. Receptet är 3.75 dl vetemjöl, 150 g smör och 1.5 dl keso.

    Fast i Sverige köper man Keso på 250 g burk så då tar jag det ihop med 200 g smör och ca 6 dl vetemjöl så blir det till två pajer, så kan man lägga ena i frysen om man inte behöver båda.
    Kanske kan va nått.
    mvh Lena Andersson Uppsala.

    SvaraRadera
  6. Ops.... jag blanda ihop din blogg med en från England.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ingen fara Lena. Tipset om keso i degen är ju ändå bra! Har sett pajdegar med kesella också. Kan vara värt att testa. Jag har en hel värld framför mig att utforska :-)

      Radera
  7. Jag i min tur älskar pajer - både degskal och fyllning! Både skalet och fyllningen går ju att variera så otroligt mycket. Men en äkta quiche Lorraine är verkligen inte fel! Och salladen ser sååå fräsch och inbjudande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag kolla in fler pajer hos dig helt enkelt :-)

      Tack! Till en paj tycker jag definitivt att fräsch sallad hör till!

      Radera
  8. Avocadosallad, mmmmm! Och paj är så gott :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avokado är bra till mycket! Sallad och paj. Så ska det va!

      Kram!

      Radera
  9. Var inte hemma igår kväll och missade något jag gillar mycket!

    Första gången jag åt Quiche Lorraine gick jag på franskakurs. Inte anade jag då, att jag några år senare skulle bo i Tyskland vid gränsen till Frankrike! Originalet, dvs. Quiche Lorraine är hur gott som helst, men din ost- och baconpaj à la Lorraine är väl värd att testas! Gillar ju också bacon och ikväll blir det din carbonara igen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, paj minsann! Och franskakunskaper. Det skulle jag vilja ha... Mycket goda smaker i pajen även om det inte är en äkta Lorraine. Åh, carbonara. Börjar bli dags för mig också snart :-)

      Radera
  10. Här är det samma lika, frun är inte heller så vansinnigt förtjust i degen, men det gör ingenting för det sitter en make mitt emot som tackar och tar över det som ratas:)
    Ett tag hade vi paj titt som tätt, men nu är det ett väldigt bra tag sedan. Kanske det är dags för favoriten räkpaj att snart lagas till igen... Undrar om inte du har löst vårt problem med vad vi ska ha till middag i morgon...

    Vilken härlig kvällsrutin du har, låter så härligt så man blir alldeles avkopplad av att bara läsa det zzzzz

    Sov så gott kära Lotta!
    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, vilken bra mix! Så slipper ni slänga nåt av pajen :-) Paj då och då är nog inte så dumt, men inte för ofta. Det finns ju så mycket annat gott att laga - tiden räcker bara inte till!

      Samma rutin blev det ikväll. Nu ska snart lampan släckas och täcket dras upp till öronen. För nu blev jag också trött. Zzzzzzzz..

      Och sov så gott ni också kära Mårtenssons :-)

      Kramar!

      Radera
  11. Paj som är så gott, jag brukar blanda i osten i äggstanningen och sen även ha riven ost ovanpå. Pajskalet är ju det godaste på hela pajen, det ska vara så knaprigt och gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är gott men det är fyllningen som gör pajen :-) Kanske att jag inte har ätit så många pajer med det där knapriga skalet, både när jag gjort själv och ätit andras. Det verkar vara knepigt att få till det.

      Radera
  12. Paj är en sådan perfekt maträtt. Min man äter fyllning och jag kanterna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Match made in heaven! Paj heaven :-) Förresten, vilka gudomliga bilder i din blogg!

      Radera
  13. Åh, så underbart gott det ser ut. Det är nästan så jag skulle våga mig på att göra detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova, Stickan! Om jag lyckades så :-)

      Radera
  14. Men åh så gott. Längesedan jag gjorde paj, får ta och ändra på det i veckan tror jag minsann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god och faktiskt enkel paj. Klart du ska göra det!

      Radera