lördag 9 februari 2013

Smördegssnurror med cheddar och mango chutney


Gott tilltugg till en kall öl eller en drink! Som småplock ihop med annat smått och gott i TV-soffan framför Melodifestivalen eller när som hur som... Att smördeg är tacksamt att använda till snurror och snittar är väl känt för mig vid det här laget, och många andra. Testa att googla "smördegssnurror" så får du se :-)

Egentligen hade jag tänkt göra en pizzaliknande variant med smördeg som skulle toppas med hemmagjord tomatsås, svamp, chili och västerbottenost. Svamp hade jag sett fanns i kylen så det köpte jag inget av när jag var och handlade. När jag sen skulle sätta igång så visade det sig att svampen hade blivit dålig. En rackare var till och med möglig så usch och fy de fick åka i sopen.

Efter lite betänketid och inventering av förråden bestämde jag mig för att testa cheddarost med söt och kryddig mango chutney. Och det var ett bra beslut. De här små snurrorna blir jättegoda, allra helst till en kall öl i vårt fall. Precis lagom att smaska på innan jag sätter igång med att laga middag till ikväll, vilket jag ska börja med så fort det här inlägget är klart. 

Smördegssnurror med cheddar och mango chutney, 20 st
2 djupfrysta plattor smördeg, lätt tinade så att de går att kavla
Ca 3 dl riven cheddarost
Några matskedar mango chutney

Kavla ut smördegsplattorna lite grand så att det blir en större rektangel av respektive platta. Bred ut den rivna osten på plattorna och klicka på mango chutney. Rulla ihop från långsidan och skär i ca två cm breda bitar. Lägg med snittytan uppåt på plåt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter tills de har fått fin färg. Ta ut och ät medan de är varma.



Jag hade mild mango chutney hemma. Tror det blir ännu godare med en sort som har rejält sting.



När osten smälter och rinner ut ser snurrorna mer ut som små vulkanutbrott...



Servera på skärbräde eller fat. Garnera gärna med lite färsk timjan.



Frasigt, salt, sött, kryddigt. Och väldigt gott!



Kall öl passar fint till snurrorna!


Då är det dags att återgå till köket och laga till kvällens middag. Ett rent nöje och jag är så glad att jag gillar matlagning och uppskattar mat. Det är verkligen underbart att få laga mat till andra, att få njuta själv och att umgås kring mat. Mat är socialt. Inte bara något du behöver för att överleva. Vad tråkigt livet skulle vara då...

Ha en underbar lördagskväll med gott att äta!


22 kommentarer:

  1. Visst kommer du sitta klistrad vid Mello??? ;-) Med ditt fina Iphoneskal. Klart du kommer! Ska jag iaf, I löve Mello!

    Dina små snurror hade passat bra till min glitterhatt, absolut!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det gjorde jag med skalet glittrandes bredvid :-) Vad kul att få vara med på genrepet som du var med barnen!

      Snurrorna passade bra till fjäderboan också :-)

      Kram!

      Radera
  2. Mmm, snurror är så gott, jag gillar bäst de man gör av pizzadeg, för att inte tala om sonen, han kan sätta i sig en hel plåt alldeles själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag testa att använda pizzadeg också. Samma typ av fyllningar kan väl användas med det också antar jag?

      Radera
  3. Screw Mellon, jag kastar mig direkt på smördegssnurrorna! Ge mig dem!
    Ska ha lite fest på lördag, så jag tar till mig alla recept på småplock som jag kan hitta - perfekt! Borde kunna ätas kalla också va? Även om det kanske inte är riktigt lika gott?

    Kram kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, exakt. Huvudsaken tillbehören är goda sen kan det väl vara vad som helst på TV:n :-)

      Småplock till fest, då måste du bara göra tunnbrödssnittarna som nästan ständigt ligger på min tio-i-topp-lista här i bloggen. Eller måste och måste. Jag rekommenderar det starkt i alla fall :-)

      Kram!

      Radera
  4. Gud va smarrigt! Detta kommer testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Urgott! Ett tips bara, något mer salt i snurrorna hade varit ännu godare kände jag. T.ex. lite baconfräs eller något annat salt...

      Radera
  5. Har två varianter till på fyllningar till smördegssnurror som jag gör ibland som kanske intresserar er (till 275 g smördegsplattor):

    200 g kallrökt lax i mindre bitar, ca. 100 g färskost med pepparrot

    eller

    125 g rökt tärnad skinka eller fläsk (bacon borde gå bra) och 100 g färskost med örter

    Bred på osten, strö över det andra - utan att steka på det innan - och rulla och skiva som Lotta beskriver, grädda ungefär 15 min. vid 200°.

    Det blev ingen örtkyckling med 40 vitlöksklyftor denna helg, eftersom vi var ute och åt både fredag och lördag (är ju karneval här...). Kommande fredag hoppas jag det blir av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det som är så suveränt med den här typen av plockmat, nästan vad som helst funkar att göra snurror med! Tack för tips.

      Mårtenssons har testat vitlökskycklingen, snart får vi rapport!

      Radera
  6. Mat är verkligen ett socialt fenomen... i synnerhet när vi kommer till andra varmare länder... där kan man sitta och äta en måltid i timtal ;)

    Dina snurror låter hur goda som helst mmm! Smördeg är verkligen smidigt på det viset. Ett tips är ju att alltid ha en rulle hemma... kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna "leva" mer mat än vad vi normalt gör här i Sverige. Lite snopet är det allt ibland när man har lagat mat länge och sen är själva matstunden över på 20 minuter...

      En rulle smördeg i frysen kommer man långt med :-)

      Kram!

      Radera
  7. cheddarost och chutney, kan ju bara bli gott!
    Snurror av olika slag är perfekt småplockmat. Hur gott som helst.
    Lena från make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att googla först för att kolla så att jag inte var helt galen som ville kombinera detta. Hittade flera såna kombinationer så då var det bara köra på!

      Radera
  8. Chutneyn ser ut som den karamelliserat sej riktigt gottigt, bästa vulkanutbrottet ju! Visst är det gott att ha något att tugga på undertiden som det kockas "riktigt" middag och sörplas lite öl eller drink.
    Vi sörplade i vart fall en hel del goda ölar igår, och till det en massa korvar undertiden som Gun kockade, väldigt trevligt det också!

    Testade 40-vitlökskyllingen idag, j-ar vilket sås H fick till av skyn... Rapport kommer, var så säker. Tack för tipset.

    Ha en smarrig vecka
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ihop med osten blev det ett riktigt bubbligt vulkanutbrott. Tjusigt och gott!

      Vad härligt att få hälsa på hos Gun. Speciellt med en sån inledning, öl och korv! Åååh....

      Shit vad kul att ni testat kycklingen! Ska bli spännande att se hur ni fick till den. Speciellt såsen. Och om smaken var helt galet dominerad av vitlök eller inte.

      Detsamma till er!

      Kramar!

      Radera
  9. Ah, bästa maten. I lööööv plockmat. Och till mello behöva lite godsaker.
    Har du också ett glittrande melloskal till din iPhone? Jag köpte ett till mig i Karlskrona som Milia såklart ville ha som har min gamla mobil och leker med. Som tur är fick vi ett glittrigt skal till.
    Nästa delfinal/helg är vi i Stockholm. Tyvärr hinner jag väl inte träffa alla jag vill. Har lovat hälsa på Moma eftersom jag lovat det hur länge som helst. Och min bror som jag träffar alldeles för sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja. Vi ju lite snurrtokiga båda två :-) Fick glitterskalet från Coop, i en sån där låda som du fick också för att prova recept. Mango chutney fanns det i lådan så det fick komma till användning här. Boa ingick också minsann! Jag använder faktiskt skalet men det är ju så tacky - just därför!

      Land och rike runt för att vara med på delfinalerna, så kul! Jag förstår att det inte går att klämma in hur mycket som helst på en kort helg - tiden går alldeles för fort. Hade jag varit hemma och inte på landet hade jag kunnat morsa på dig utanför Globen i alla fall. Jag bor i princip bara ett stenkast därifrån :-)

      Radera
  10. När Charlotta var här och vi åt indiskt satt vi och diskuterade just mango chutney, varför det inte används så mycket hemma.

    Så riktigt kul att få syn på dina tilltugg med mango chutney. Ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant. Lite konstigt att det inte används mer, det är ju jättegott! Oftast blir det som tillbehör men man borde ju kunna blanda ner det i grytor med t.ex. kyckling och fläsk. Måste bestämt spåna vidare på det innan innehållet i burken blir gammalt. Det händer alltför ofta...

      Tack!

      Radera
  11. Åh, men himmel så smarrigt!

    SvaraRadera