torsdag 21 mars 2013

Chiligryta med bacon och öl - och bra drag för nedsatta smaklökar!


Så kunde jag till slut genomföra en hel sejour i köket, från start till finish. På mållinjen landade en riktigt god chiligryta med massor av rejäla smaker som passar när paletten i munnen inte skickar signaler som de ska. Oj, så tråkigt det har varit att äta de senaste dagarna - så gott som helt utan förmåga att känna smak! Med fullfjädrad vinter igen och bitande vindar så satt chiligrytan riktigt fint. 

Grytan går utmärkt att göra med quorn- eller sojafärs. Som tillbehör blev det rostade tortillabröd, gräddfil och riven ost. Brödet skär jag i små trekanter och använder som ätbara skedar. Nästa gång blandar jag nog ner stjälkselleri och ett par färska tärnade tomater också. En sån här gryta kan utvecklas från gång till gång. I frysen vilar nu resterna på att få smaka ännu bättre nästa gång grytan hamnar på våra tallrikar. Passa på att göra mycket när du ändå är igång!

Vitlöken fick stå åt sidan som vanligt, men lägg till några hackade klyftor efter smak och fräs tillsammans med den gula löken om du vill ha din vitlök. Öka på mängden sambal oelek och jalapeño om du vill ha en hetare gryta. 

Ölen behöver ju inte bara ta plats i grytan utan en kall att dricka till går också bra. Kanske redan till fredagsmiddagen? Det går fort att preppa ingredienserna och sedan sköter grytan sig själv på spisen. Passa då på att pula lite med vad du nu brukar pula med på fredagarna innan det är dags att inleda helgen. Lagom till du är klar med det, så är grytan klar att serveras!

Chiligryta, 4 rejäla portioner
400-500 g nötfärs
Smör/rapsolja
1 paket bacon (140 g)
4 gula lökar, grovt hackade
(3 vitlöksklyftor)
2 gröna paprikor, i grova bitar
1 röd paprika, i grova bitar
50 cl mörkt öl (t.ex. Falcon Bayerskt)
2 msk kantarellfond
1 burk krossade tomater (400 g)
2-3 msk sambal oelek
2 msk inlagd jalapeño, hackad
1 tsk malen spiskummin
2 msk chilipulver
1 burk avrunna kidneybönor (400 g)
4 msk tomatpuré
1/2 kruka färsk oregano, hackad
Salt och svartpeppar

Bryn färsen i en stekpanna. Lägg över i en stor gryta. Stek baconet knaprigt och skär sedan i mindre bitar. Lägg i grytan. Fräs hackad lök (och vitlök). Lägg i grytan. Blanda ner paprikabitarna i grytan också - de behöver inte fräsas. Ner med öl, fond, krossade tomater, sambal oelek, jalapeño, spiskummin, chilipulver och kidneybönor. Salta och svartpeppra. Småkoka grytan med lock i ca 15 minuter. Blanda ner tomatpurén och småkoka ungefär en halvtimme till. Blanda till sist ner oregano, ta bort locket och låt grytan puttra i ungefär en kvart till. Smaka av med salt och svartpeppar (och eventuellt av de andra smaksättarna om du önskar). Servera med gräddfil eller crème fraiche och rostade tortillabröd i bitar.



Använd gärna de minsta tortillabröden. Hetta upp en stekpanna till nästan maxvärme. Lägg ett bröd i taget i pannan. Efter bara några sekunder bubblar brödet upp sig och det är dags att vända ganska snart. Låt det bubbla lite på andra sidan också innan du tar upp brödet och skär det i fyra bitar. Skopa i dig chiligrytan med de små brödbitarna. Läckert!



Med gräddfil och riven ost till den här chiligrytan så sjöng mina smaklökar. Fortfarande något falskt men det finns hopp om matlivet!


Icke ett ord ska jag säga om vädret nu. Varför inte prata om något helt annat? Inredning till exempel. I helgen ska jag göra ett ryck i lägenheten och försöka få till de där sakerna som släpar. Ni vet, att få upp tavlor på väggarna, köpa den där duken eller lampan som ska bli pricken över i någonstans. Om man nu någonsin lyckas pricka in alla de där i:na. Å andra sidan så är vägen dit ganska trevlig, tycker jag. Att få fundera på hur det ska se ut och långsamt låta det ta form. Varför stressa? 

Ta det (lagom) lugnt i livet så att du hinner uppleva det!


26 kommentarer:

  1. Såååå gott! Mums! Att tillsätta ölen blir ju ännu godare! Det här receptet sparar jag som många andra dina! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott med både öl och bacon i grytan!

      Radera
  2. Åh, du vet att jag älskar såna här grytor! Allt i en gryta, namnam. Kul med öl i, det har jag sett hos Remsan också - hög tid för mig att hänga på tåget.

    Ha en fin helg med tavelhängande och allt! Tavlorna har en tendens att ta sin lilla tid... Det och kablar och sånt som liksom funkar ändå. Det tog tills sambon flyttade in hos mig när jag bott där ett år tills kablarna sattes upp som de skulle :p

    Som sagt - trevlig helg på dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supergott med grytor - fortfarande :-) Häng på tåget!

      Tavlorna på plats och lite vårstädat också under helgen. Men alltid blir det väl lite kvar som man ska ta "sen"...

      Hoppas du fick en solig och skön helg!

      Kram!

      Radera
  3. Den här rätten får mig att tänka på en mycket bra och trevlig mexikansk restaurang som fanns i Saarbrücken där man fick varma tortillas i en liten burk med lock på som byttes ut när den var tom tills man ätit upp sin gryta eller vad man nu hade beställt. Min favorit var alltid den kryddiga chiligrytan med köttfärs! Blir jättesugen och får se till att göra även detta recept från dig...

    Skynda långsamt och tänk på att inget håller så länge som något man provisoriskt fixat vid en flytt ;-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så gott med varma tortillas till en chili!

      Ja, jag tar det lugnt och tänker efter men i vissa fall har det tagit lite väl lång tid, typ när tavlorna står lutade mot väggen där de ska sättas upp :-)

      Hoppas du fick en fin helg!

      Radera
  4. Drag i låter ljuvligt gott, me like lots det vet du! Japp, inredning kan vi också diskutera ;) Trevlig helg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drag ska det va! Inredning är ett annat intresse som är roligare att utöva nu när vi har det lite större!

      Hoppas du fick en riktigt fin och solig helg!

      Kram!

      Radera
  5. Men du detta ser ju galet gott ut. Lite hetta behövs nu, men inte ska vi prata om vädret... ;-)

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galet gott - så sant. Och vädret... Näe. Fast att solen skiner är ju trevligt!

      Kram!

      Radera
  6. Öl i chili och grytor ger en härlig djup smak. Jag gillar det ihop med rökt chili. En härlig chili con carne med lite fina tillbehör funkar vilken dag som.
    Inredning sa du? Hm... Jag är så kass på den biten. Tur att min man ibland får lite idéer om vad vi kan göra om, annars hade jag säkert haft samma gardiner som när jag flyttade hemifrån :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rökt chili måste jag testa nästa gång... Nästan så att det är tillbehören som gör det. Fast ändå inte. Det är helheten som gör det!

      Äh, tror inte alls att du är kass på inredning av det jag kan se från ditt kök och hem på bloggen. Fast det är ju väldigt trevligt med en man som får idéer också!

      Radera
  7. Fast vädret bidrar ju trots allt till att man kan fortsätta äta vintriga soppor och grytor, alltid något!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid något positivt :-)

      Hoppas du fick en härlig helg!

      Radera
  8. Vilken härlig rätt helt i min smak :)

    SvaraRadera
  9. Låter som något i min smak, men jag får hoppa över bönorna.
    Vi brukar göra en annan chili som är otroligt god.
    http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/10/het-chili-utan-bonor-kokt-i-coronaol.html
    Men den är på helt kött, så denna på köttfärs måste testas :)
    Lena från make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken jag eller Mannen är särskilt förtjusta i bönor men i en chiligryta så märks de knappt. Har hört talas om att det ska vara nyttigt med de där bönorna så nån ibland får de slinka ner...

      Åh, med corona som är en favorit - att dricka i alla fall :-) Jag gör också chili på helt kött ibland, t.ex. högrev. Ibland smidigare med färs men det blir aningen godare med helt kött...

      Radera
  10. Du bjuder på så mycket gott! Härligt! Hoppas du får en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack :-)

      Detsamma till dig!

      Radera
  11. Ooooh! En chili funkar ALLTID, förkyld eller ej :=)

    KRAMAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Och det måste ju vara perfekt att göra vegochili också!

      Radera
  12. Nä, vädret har vi pratat nog om! Chilin pratar jag hellre om. Gud, så gott!!

    SvaraRadera
  13. Nice! Både en het gryta och att få vara i köket igen:)

    Flytta, flytta, flytta... vill, vill, vill...

    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevlig kombination :-)

      Snart så, mina vänner blir ni flyttfåglar. Den perfekta lyan väntar runt hörnet!

      Kramar!

      Radera