torsdag 27 februari 2014

Färsbiffar med potatismos och pestobakade tomater


Färsbiffar med potatismos är ju gott nog men här vill jag tipsa om supergoda tomater med pesto som du enkelt gör i ugnen. Det blir ett riktigt gott tillbehör som självklart funkar till annat än färsbiffar och mos också.

Färsbiffar är otroligt bekväm och god mat i mina ögon. Så tacksamt att variera smaken på också. Leta gärna i min receptkategori "Färsrätter" så hittar du flera olika alternativ. Och ett gött mos svänger du ju ihop i ett nafs, eller servera med pasta.

Köp färdig pesto eller gör din egen, till exempel den här med prästost och mandel >

Pestobakade tomater
1 ask eller några kvistar körsbärstomater, halverade
1 liten burk grön pesto (Genovese)
Salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg tomathalvorna med snittytan uppåt på bakplåtspapper på ugnsplåt. Salta lätt och svartpeppra. Klicka över peston. Ställ in i ugnen ca en halv timme. Servera som tillbehör.


Gott redan här innan tomaterna ens har åkt in i ugnen!

Snäppet godare efter en stund i ugnen! Oljigt och härligt :-)

Tomaterna serverades med en rejäl och välstekt färsbiff/pannbiff med mos. Oljan som har "läckt" ut från peston smakar finfint med moset!


Pestobakade tomater - kom ihåg det!

Nån som tittar på Sveriges Mästerkock? Vad tycks? Jag tycker det är så där... Maträtterna de gör känns inte särskilt inspirerande och jag har egentligen ingen favorit och då blir det lite trist att titta. Men jag kan ändå inte låta bli. Brukar sitta och fundera på vad jag skulle ha gjort om jag ställdes inför de uppgifter de får. Vad hade jag till exempel lagat om jag plockat den indiska flaggan? Och visst sjutton hade jag klarat att steka fler ägg sunny side up utan att bränna kanterna och få fläckar på gulan! Det är lätt att vara duktig i TV-soffan :-)

Så är det snart helg igen. Fredag kväll ska jag tillbringa i köket med något som tar tid att laga, nåt riktigt gott till oss som avslut på arbetsveckan. Det tycker jag om. Att pula i köket och få servera pulet till Mannen.
Med det säger jag trevlig helg till dig!

 

6 kommentarer:

  1. Pestobakade tomater, jag lovar att komma ihåg! Att köra tomater i ugnen är över huvud taget bästa sättet att äta tomater :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med - i ugnen blir de om till och med (nästan) godare än solmogna tomater från egen täppa på sommaren! Och fler sätt att baka dem på ska jag testa, jag tänker med ostar, med lök osv osv.

      Radera
  2. Jag hade tänkt jobba den här helgen men jag började känna mig hängig igår och har haft feber hela natten så nu ligger jag nerbäddad på soffan och förbannar alla förkylningar i hela världen. Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Då är du i din fulla rätt att ligga på den där soffan och bli ompysslad medan du förbannar läget. Krya på dig - fort!

      Kram!

      Radera
  3. Första bilden fick mitt dregel att börja rinna... Moset ser helt perfekt ut och sedan ihop med färsbiffen och tomaterna. Galet gott!
    Du vet vad pula betyder på norska va?! Ho ho...
    När det gäller Mästerkockarna så har inte heller någon favorit. Det är ingen som jag tycker sticker ut lite extra, vresig med maten eller som person. Uppdragen kan jag väl säga att jag hade lyckats lite olika med. Kryddorna hade jag lätt satt allihop! Men att steka så där perfekta ägg, verkade ju vara väldigt svårt även om det känns som en baggis. Komponera ihop en rätt så att smakerna sitter kan ju verkligen gå hur som helst, mycket beroden på vad juryn gillar. Det hade varit väldigt kul att vara med, men jag tror inte att jag hade pallat pressen.
    Ha en fortsatt trevlig helg med ditt/ert pulande ;-) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen lyckat alltihop tillsammans!

      Hoppsan på pula då. Visste inte att det betyder något helt annat i grannlandet men pula som pula - gillar båda betydelserna :-)

      Kram!

      Radera