söndag 24 augusti 2014

Glädjeflickans pasta med tonfisk (puttanesca på mitt sätt)


I en klassisk puttanesca finns massor av smaker som jag gillar; tomat, vitlök, chili och sälta från sardeller. För att göra rätten mer mättande har jag gjort som Jamie Oliver och lagt till tonfisk - det passar kanon! Det här är en pastarätt som jag gärna gafflar i mig, med massor av nyriven parmesan över. Testa du också!

4 portioner
1 burk plommontomater (klippta i mindre bitar)
1 burk krossade tomater
1 burk vatten från en av tomatburkarna
2 vitlöksklyftor, hackade
1 röd chilifrukt, finhackad (utan kärnor och hinnor)
(Ev torkade chiliflakes istf chili explosion)
1 tsk torkad oregano
1/2 dl olivolja
2 tsk sardellcrème (eller motsvarande mängd sardeller i olja, 3-4 st finhackade)
(Ca 300 g svarta urkärnade oliver, halverade)
2 msk inlagd kapris, grovhackad
1 burk tonfisk i olja (150 g tonfisk, 185 g med oljan)
Salt, svartpeppar och chili explosion
Ca 1 dl färsk persilja, hackad
Parmesan, riven

Till servering: Kokt spagetti som blandas med såsen
Tips: Smaka av såsen med färskpressad citronsaft för ännu mer smak och karaktär

Låt de konserverade tomaterna rinna av i en sil/ett durkslag. Fräs vitlök, chili och oregano i olivoljan på medelvärme i en traktörpanna/kastrull/gryta. Blanda ner de avrunna tomaterna, sardellcrème, (oliver) och kapris. Häll oljan av tonfisken och smula ner tonfisken. Mal ner nåt kryddmått med chili explosion (alternativt låt torkade chiliflakes fräsa med vitlök och chili i början). Späd med 1 burk vatten. Smaka av med chili explosion och svartpeppar. Låt puttra ca 15 minuter. Smaka av med salt och chili explosion. 

Under tiden som såsen puttrar så kokar du spagettin. När pastan kokat klart, häll av och blanda med såsen. Strö över persilja och riven parmesan. Ställ fram mer riven parmesan till serveringen. Det blir lätt så att man vill ha mer av det :-)



Vitlök och chili - jättegott i nästan vilken pastasås som helst!

Tack och lov för sardellcrème! Föredrar lätt att klämma ut det jag behöver
från en tub framför att lirka upp de oljiga små fiskarna från en burk för att finhacka dem. 

Persilja och parmesan till garnering. Gott och vackert!

På landet märks det tydligt att hösten är på gång. Ingen panik över det, faktiskt. Luften är klarare och lättare att andas. Kropp och knopp funkar bättre än i över 30 plusgrader. Faktiskt på det också. Det är behagligare att sova på nätterna i mörkret med sval luft. Och äntligen finns ordentlig potatis att köpa. Jag gjorde en riktigt krämig potatisgratäng i helgen med massor av purjolök. Som jag har längtat och oj, vad gott det var! Många med mig vet jag längtar efter rejälare mat nu, så var beredd på det här hos mig. Välkommen härliga hösten!



18 kommentarer:

  1. Mums, en favorit bland rätter som är supersnabba och lätta att laga. Bra tips med sardellcèmen, den ska jag hålla utkik efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroligt att det är första gången jag gjort det - galet gott! Sardellcremen är toppen, med olivolja, salt och lite kryddor. Bekvämt som bara den!

      Radera
  2. Du har en förmåga att få allt att se så okonstlat och GOTT ut på bild. Jag är avis! Och lite hungrig :) Ska köpa sardellkräm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Sara :-) Jag tycker samma om dina bilder - du får allt att se gott ut! Sardellkrämen är definitivt bra att ha till hands, ger bra sälta och smak i annat också. Jag ska testa i köttfärssåsen nästa gång jag gör det!

      Radera
  3. Vilken trevlig twist på pastan!

    Jag föredrar ju sommar, men höst är bra mysigt det också. Tyckte bara den kom lite väl snabbt i år...

    Kram och njut av riktig potatis! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev jättegod och så bra att kunna lägga till protein på ett enkelt sätt med tonfisken. Klart om man får välja så vinner ju sommaren, men hösten kan vara riktigt fin den också. Vi får hoppas på det. Som du säger tog den över lite väl abrupt i år...

      Du kan lita på att jag njuter av potatis igen :-) Kram!

      Radera
  4. Jag deppar väl inte direkt heller över att det kommit friskare luft att andas, men det gick så fort. Jag hann knappt torka bikinin och leta upp ett par varmare strumpor. Så jag har inte hunnit ställa om mig från att grilla varje dag och äta på alltanen till långkok och värmande höstgrytor, så jag är vilse i vardagsmatslandet kan man säga.
    Det var ju synd att vi missade varandra nu när jag gästade eran stad som till råga på allt bjöd på finfint strandväder! Men vi ses ju snart ändå. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där snabba omslaget blev verkligen knepigt, speciellt med garderoben som inte hängde med alls :-) Vi fortsätter grilla lite till, tycker jag så att övergången blir lättare... Ja, det sved verkligen när jag såg bilderna på drinkarna i solskenet. Visste ju att det skulle bli fint väder, det hade ju jag beställt till er :-) Vi ses snart! Kramar!

      Radera
  5. Lite svårt för sardeller men det här ser ju grymt ut! Tonfisk och tomat i pasta är en grym kombo. För ett gäng år sedan gjorde jag en pasta sås på en burk tonfisk, en burk krossade tomater och en burk creme fraiche. Supergott till nykokt pasta. Nomnom!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma med mig och sardeller, blev därför glad när jag såg smaken på tub i stället! Den där pastasåsen du beskriver har jag också gjort :-) Med lite ost på toppen så behöver man inte mer!

      Radera
  6. Men så gott det här ser ut. Sardeller på tub låter som en hyvens uppfinning det också.

    Jag gillar hösten, framför allt när den är som den var igår med 20 grader varmt. ;-) Nej, hösten funkar för det mesta, men kanske att väderomställningen blev för direkt. Som tur var så kom hösten samma dag som jag började jobba igen, alltid något.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra produkt och funkar att smaksätta allt möjligt med. Ha ha, ja, höstdagar med 20 grader är inte så dumt. Skönt att det kommer en liten omgång till med värme i alla fall på dagarna. Bra tajming där med jobb- och höststart :-)

      Kramar!

      Radera
    2. Oh, en av mina favoritpastarätter, alla kategorier!

      Radera
    3. Nu är det en av mina också!

      Radera
  7. Hurra för hösten och hurra för slampans pasta!

    SvaraRadera