fredag 31 juli 2015

Färsbiffar med rödbetor och fetaost, stekt potatis och squash


Hög tid för ett inlägg, tror jag :-) En viss del av mitt "försvar" till denna inläggstorka består av en trasig datorskärm. Nu har jag fått hjälp att byta den, vilket en bildnörd som jag är väldigt glad för. (Tack.) 

Lätt och sommarfräsch mat är inte det första magen ber om den här sommaren. Brrr! Därför går jag loss på färsbiffar (igen). Varför inte liksom. Den här gången med rödbetor och fetaost som smaksättare. Biffarna blir jättesaftiga och hur goda som helst. Går jättebra att frysa in. Om du inte vill ha vitlök, ersätt med en liten finhackad gul lök, eller använd både och. Den enkla såsen till kan du hoppa över, men den är bra god den också. Som tillbehör blev det stekt potatis och squash samt fetaost att strö över biffarna. 

Ett tips innan du sätter igång med rödbetorna. Använd gärna handskar och lägg plast på skärbrädan när du river dem (rödbetorna alltså, inte handskarna). Var även beredd på att det kan bli rött splatter lite överallt i köket när du drar igång. Färska rödbetor är både goda och vackra att se på, men de "blöder" rejält och fläckarna är svåra att få bort.

4 portioner
400 g nötfärs
100 g fetaost, smulad
1 vitlöksklyfta, finhackad
150 g rödbetor, grovrivna
1 dl persilja, hackad
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl mellangrädde
1 tsk soja
Smör 
100 g fetaost, smulad till servering

Blanda färsen med 100 g fetaost, vitlök, rödbetor, persilja, ägg, salt, peppar och 1 dl av grädden.

Pelle, glöm inte att steka en liten bit av färsen i lite smör och smaka av om det behövs mer salt och/eller peppar innan du steker alla biffarna :-)

Forma till 8 biffar och stek till fin färg runt om i smör. Ta ur biffarna och lägg åt sidan. Häll i resten av grädden och soja i stekpannan. Vispa ihop med stekskyn och låt koka upp. Lägg tillbaka biffarna och låt de sjuda med såsen ett par minuter. Servera med stekt potatis och squash samt smulad fetaost. 


Som sagt. De är vackra de här rackarna. 

Inuti också. Men kom ihåg utfärdad varning...

Grovrivet. 

Jag lyckades få lite persilja att växa i kryddtunnan på landet. Med betoning på lite...

Kolla in färgen! Dags att steka på...

... smula över fetaost och servera.

Stekt potatis & squash funkar bra ihop. Lite smör, salt och svartpeppar är allt de behöver.

Hoppas du har en bra sommar även om jag tror att de flesta av oss önskar mer av vädret. Tror aldrig jag har sett så mycket kommentarer i den sociala världen om just vädret :-) Fast jag har sett solen också här och var. Det gäller att vara på rätt ställe. Om man vill ha sol alltså. Rätt ställe kan ju vara mitt i en störtskur också. Allt beror ju på omständigheterna. Njut av augusti. Än är det sommar!



Tack för att du hänger med!

8 kommentarer:

  1. Har för mig att vi fick rödbetsbiffar i skolan, men inte såg de så goda ut som dina ;-) Här skulle jag t.o.m. hugga in fast jag inte gillar fetaost!

    Här i norra Tyskland vid Östersjön är vädret inte bättre, det känns som om vi har haft minst 3 årstider i juli - det är bara snön som fattas... Hoppas att du och alla läsare inkl. mig själv får det bättre i augusti och sen en underbar lång fin höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har aldrig jag ätit i skolan :-) Fetaosten tar inte över på något sätt, ger god sälta! Vädret är bättre nu tack och lov. Fick nästan snö för några veckor sen, en hagelskur! Ser fram emot hösten men först lite mer sommar. Det tror jag på!

      Radera
  2. Jo tack, den där röda färgen är inget att leka med... och det är inte heller chocken som oftast infinner sig morgonen efter när man först tror man är dödssjuk innan man kommer på att "just det, jag käkade ju rödbetor igår..."!

    Kramarna på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, rödbetsfärg är inte att leka med :-) Kramar till er!

      Radera
  3. Klart man hänger kvar i ditt goda underbara kök!
    Tack för all god insperation :)

    Ha en fortsatt härlig sommar!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Jenny - tack och tack detsamma!

      Radera
  4. Det här sparar jag ner i to-do-mappen! Ser sjukt gott ut!
    Ja det är ett saligt tjöt om vädret, men jag tycker det har varit helt okej. Har ju ändå badat vid TRE tillfällen!
    Kram på dig hjärtat!

    SvaraRadera
  5. Mycket gott! Inte har det blivit många dopp, det ska erkännas men som sagt, än är det sommar & helgen ser lovande ut. Dito!

    SvaraRadera