måndag 29 augusti 2011

Ostcocotter med gubbröra


Cocotter fyllda med ost, potatis och lök - gott redan där - toppade med gubbröra och rom. Se där ett perfekt tillbehör på buffé om det så handlar om en kräftskiva eller midsommar. Nu är jag lite konstig av mig så jag gillar varken ansjovis eller rom men det betyder ju inte att jag ska beröva er den här godsaken som mamma gjorde till årets kräftskiva. Att det är en godsak fick jag intygat från övriga gäster. Allt som går att göra i förväg och som kan serveras kallt tycker jag är ett stort plus när man gör buffé, och så är fallet med de här cocotterna. På ren svenska är cocotter fyllda portionsformar som tillagas i ugn men visst låter det lite finare på köksfranska :-)

8-10 cocotter
300 g färskpotatis
200 g lagrad prästost eller västerbottenost
2 gula lökar
1 tsk salt
2 krm malen vitpeppar (gärna nymalen)
5 ägg
2 dl créme fraiche (lätt eller fet)
2 dl standardmjölk

Gubbröra
3 hårdkokta ägg, 1 liten rödlök, 1 liten burk ansjovis (55 g), 1 rå äggula, 1/2 dl hackad dill

Eller gör svågerns - också enligt utsago väldigt goda-  gubbröra med purjolök >

Garnering
Dillkvistar och röd stenbitsrom

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Borsta potatisen och skär i små tärningar.
Koka knappt mjuka i lättsaltat vatten, ca 5 minuter.
Häll av kokvattnet och låt ånga av.

Skär osten i små träningar, samma storlek som potatistärningarna. Skala och hacka löken.
Blanda potatis, ost, lök, salt och peppar. Fördela i smorda portionsformar (cocotter).
Vispa ihop ägg, créme fraiche och mjölk. Häll smeten i formarna och ställ dem på en plåt.
Grädda i mitten av ugnen tills de har blivit fasta, 25-30 minuter. Ta ut och låt svalna.

Hacka ägg, lök och ansjovis. Blanda med äggula och dill.
Lägg en klick på cocotterna. Garnera med dillkvist och röd stenbitsrom.

Jag och brorsan fick cocotter utan gubbröra - han är lika knepig som jag. Ost och potatis i en och samma form - det går hem i min bok - alla dagar. Vi äter inte kräftor heller... Jag sa ju att jag är lite konstig. Men EN liten kräftstjärt blev det som jag doppade i aioli - då smakade det gott :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar