fredag 14 september 2012

Kantarell- och västerbottensnittar till mimosadrinkar på kräftskivan


Till kräftskivan gjorde jag smördegsflanet med potatis, prosciuotto, parmesan och tomater igen. En så god skapelse har rätten att återuppstå och den gick hem hos gästerna även den här gången. Med risk för att bli tjatig så blev det tunnbrödssnittar igen men den här gången icke de gamla vanliga med parmesan, prosciutto och sambal oelek. Nej, jag tänkte att eftersom det handlar om kräftskiva, varför inte byta ut parmesan till västerbotten och skinka till kantareller? Jag hade inget bra argument emot det så så fick det bli och även dessa snittar gick åt i rasande fart.

Vi inledde kräftskivan på vårt trädäck, som en slags officiell invigning, då det "i princip" är klart. Någon liten bräda här och där för att bygga igen små öppningar på sidorna men annars så! Vi var naiva nog att tro att den här invigningen skulle kunna ske typ i början av juni och att vi skulle hinna ha massor av trevliga aktiviteter på det under sommaren. Hm. Det tog visst lite längre tid men riktigt bra slutresultat tack vare min suveräna man som fixar allt. Kantarell- och västerbottensnittar med mimosadrinkar på ett blött och nyregnat trädäck i sisådär 10 graders "värme" var väl inte riktigt den typ av invigning vi hade tänkt oss men det gick det också :-)

De här snittarna gör du på precis samma sätt som mina andra tunnbrödssnittar. Byt bara ut parmesanost till 150 g riven västerbottenost och skinkan till ca 400 g kantareller som du fräser i smör, kryddar med salt och peppar och sedan grovhackar innan allt blandas, breds ut på tunnbröden, rullas ihop, skivas och gräddas i ugnen.



Om du är trött på kantareller vid det här laget så lovar jag att de inte kommer att dyka upp i den här bloggen i alla fall på riktigt länge. NU har jag nog fyllt min kantarelldos för den här säsongen... Men gott är det :-)



Snittarna ser grymt tråkiga ut. Brun och beige är ju inte världens läckraste färger men smaken blir läcker...



Svårt att göra för många. De går åt!



Jag kom inte ihåg namnet på den drink jag ville ha och fick för mig att den hette mimosa, dvs typ 50/50 av färskpressad apelsinjuice och mousserande. Men efteråt kom jag på att det var ju bellini det skulle ha varit och det hade nog varit mycket godare. Nu smakade även mimosa helt ok men det blir ingen favorit i repris. 


Förutom tunnbrödssnittarna som vi startade med och smördegsflanet som jag gjorde till kräftbuffén så bjöd mamma på sin underbart goda västerbottenpaj med kantareller, svågern bjöd på minirårakor som stektes à la minute med tillbehör som löjrom, knaprig bacon, gräddfil och finhackad rödlök. Kräftor så klart och massor av ostar och bröd. Olika sorters melon till efterrätt och vi var apmätta rent ut sagt. Och då åt jag inte en enda kräfta. Ska man göra det på en kräftskiva? Aha, då missuppfattade jag :-) Tar hellre tillbehören!

Bocchiaturneringen fick vi skippa den här gången. Blött av regn på gräsmattan och helt enkelt för kallt att glida runt och kasta klot. Men ute satt vi minsann ändå. Tätt ihop med filtar lager på lager. Tjocka jackor och till och med mössa på, i alla fall hade brorsan och jag det. Då blir man varm! Eldkorgen sprakade och snapsvisorna ekade över fjärden. En riktigt lyckad kräftskiva även om vi saknade ett par underbara människor som brukar vara med. Saker och ting förändras här i livet och inte alltid som man vill eller hoppas... Tack och stor kram till alla som var med och inte var med!




17 kommentarer:

  1. Mums, de ser väldigt goda ut! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en smula blev kvar :-)

      Tack detsamma!

      Radera
  2. Förra helgen stod jag både lördag och söndag om jag minns rätt med en korg kantareller i handen - som jag sen inte köpte för att jag inte hade någon idé just då, vad jag skulle göra med dem. Nu vet jag ;-)

    I Tyskland finns det bara kräftskiva på Ikea! Nä, det är inget skämt ;-) Det är rusning på biljetterna när förköpet startar och i år var det t.o.m. begränsat till 2 eller 3 biljetter och det bara för medlemmar. Ni har det bra ni, hemma i Svedala ;-)

    Investera i en värmestrålare (finns ju många höga, stående...) så har ni ännu mer glädje av trädäcket; säsongen börjar tidigare och slutar senare. Fick googla lite eftersom den direkt översättningen av Heizpilz, dvs. värmesvamp inte lät bra ;-)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad synd att du inte fick kantarellerna med dig hem!

      Menar du att de har kräftskivan på IKEA-varuhuset :-)

      Nån typ av värmare blir det nog till nästa år, kanske att vi passar på att köpa nu på hösten då det brukar vara rea på sånt. Vill inte ha något som förfular bara men det finns såna som ser OK ut. Och värmen tar man ju gärna.

      Tack detsamma, det som är kvar av helgen i alla fall!

      Radera
    2. Kräftskivan är i restaurangen... här finns lite bilder:

      http://www.die-strandangler.de/viewtopic.php?f=11&t=617

      Det konstiga är att jag inte ser någon dill och citronskivor som dekoration har vi i alla fall aldrig haft ;-)

      Radera
  3. Jisses så gott! Vill ha en (eller 10) NU! Ha en go helg! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så många blev det :-)

      Detsamma och kram till dig i London!

      Radera
  4. Snurror helt min smak. Gott att gratinera dem. Även om jag gärna hade tagit ett par kräftor till också ;-)
    Vi har också testat blanda apelsinjuice med mousserat, men det blev ingen favorit hos oss heller. Behövs en lite mindre syrlig juice som äpple, det blir gott. Ja, eller aprikospure el likör som i bellini.
    Synd att inte värmen kunde hållt i sig liten aning till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De passade jättebra till kräftor fick jag höra :-)

      Det var ju som sagt bellini jag var ute efter då jag sett det hos dig. Att jag inte gick in och kollade! Nej, mimosa blir det inte igen.

      Vi fick en skön solig dag igår i alla fall, men idag mer höst igen. Blåsigt och inte särskilt varmt. Men lite brittsommar fick vi i alla fall!

      Kram!

      Radera
  5. Oh, det här ser verkligen verkligen ljuvligt gott ut vännen. Herregud, måste testas även om jag inte tål kantareller. Maken får testa och jag får köra med någon annan svamp... kanske kastanjechampinjoner?

    Höstrusk här med även om gårdagen var rätt så fin. Önskar dig en finfin söndag kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, då. Tål du inte kantareller... Skogs- eller kastanjechampinjoner tror jag funkar jättebra. Lite mer smak på dem än vanliga champinjoner.

      Kram!

      Radera
  6. Ingen dålig kräftskiva där inte, härligt att sitta ute även om det ändå är lite kyligt, vikingar!
    Vi var på skiva igår, men då blev det att sitta inne eftersom det var skånska vindar som ven runt knutarna. Men det fick gå bra ändå.

    Visst är det så det är i livet, det förändras stadigt och även om man inte kan göra något åt det så kan det ändå vara svårt att förstå och ta in...

    Kramar till dej från oss,
    nu har nedräkningen börjat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man e viking :-) Skånska vindar låter inge vidare. Lova att vi slipper dem om några veckor!

      Tack för karta och snitslad bana - nu är det verkligen nedräkning!

      Kramar!

      Radera
  7. den där smördegen är perfekt att stoppa och rulla saker i!
    Har ett liknande recept med kantareller och västerbottenost.

    // Lena från make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan blivit beroende av smördeg den här sommaren - finns så mycket gott (och lätt) man kan göra med det :-)

      Jättefina bröd du har bakat såg jag hos dig!

      Radera
  8. Vilket genidrag att grädda tunnbrödsrullarna i ugnen. Man har ju ätit ett antal blöta och geggiga sådana i sina dar... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir stor skillnad! Har också varit med om för många kalla och blöta... Om du äter kött tycker jag du ska prova dem med prosciutto, sambal och parmesan som jag länkar till i inlägget. Mycket gott!

      Radera